Gå til innhold

Google Family Link


Anbefalte innlegg

Hei

Eldste sonen i huset skal få seg eigen mobil til 10-års dagen, og eg hadde då tenkt å sette den opp med Google Family Link. For å få det til, treng han ei eiga epostadresse/konto (Gmail), og eg merkar at eg er skeptisk til å opprette dette til han. Først og fremst med tanke på all informasjonen som potensielt kan bli henta inn, og at det som 10-åring vil være vanskelig å ta stilling til det. Men samtidig ser eg ikkje noko alternativ, om ikkje han då skal få ein "dum" telefon :)

Har egentlig ikkje noko gode argument til kvifor ein ikkje skal opprette ein slik konto, sjølv har eg jo hatt min i over 20 år, men merkar eg er blitt meir skeptisk med åra, særlig med tanke på sporing/data som blir samla inn.

Kva tenker andre om dette? Er eg heilt på tuppa? Er det heilt uproblematisk å opprette ein slik konto til ungar? Og er det noko eg eventuelt bør passe ekstra på?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare vent til gutten blir 11... Man må registrere seg over alt. Alle spill og alt må man registrerer seg for.

Google samler inn enormt mye informasjon. Men tilbyr også en god plattform. Stort sett alt er gratis. Jeg tenker det at sånn er det bare å leve i 2021. 

Uansett er ikke dataene fra enkeltindivid så interesaante. Skyen med data fra mange brukere er interrssant. Til å vise hvor det er kø på veiene for eksempel. 

Dersom myndigheter har ubegrenset tilgang, er det et unikt verktøy. 

La oss si at det har skjedd en bortføring i Roma. Da kan man hente ut alle bilder som er tatt innenfor et geografisk område. Spore alle bevegelser. 

Tenk når all valutatransaksjoner kommer til å bli kontrollert av myndighet. Bitcoin og hemmelig valuta blir forbudt. 

Man kommer ikke til å kunne bruke elektronikk uten chip i hånden. Telefoner er helt død / kjønnsløs til noen griper den. Uansett hvilken enhet man tar i, så blir du automatisk pålogget når du tar i den med din chip. Buss og transport er bare for de med chip. 

Folk uten chip er enten kriminelle eller relgiøse fanatikere. 

Om du velger å registrere barna med gmail eller ei tror jeg gjør fint lite i den store sammenheng. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Google Barnet får google konto med korrekt alder satt opp med videresending av alt til foresatt.
- Aktiver family link (lurt å starte helt på nytt på mobilen. Slett alt barnet ikke trenger først)
- Aktiver family-pay (Alt du kjøper på din hovedkonto blir nå tilgjengelig til alle i din familie. Du setter enkelt regler så de ikke kan bruke penger uten din tillatelse)
- Gi barnet en annen e-post adresse hos en annen tilbyder for personlig e-post. 

Når magefølelsen sier det er tid eller om ting går galt - Slett google konto til barnet og meld den ut av familien.
Opprett ny konto til barnet og start på nytt. Alle kjøp ligger i familiens family pay bibliotek og blir tilgjengelig så snart den nye e-posten er meldt inn i familien. 

(Tips for E2EE)
- Google Duo for å ringe (Få venner og familie til å bruke denne tjenesten. Så lenge man ikke benytter gruppe funksjoner er samtalene ende til ende kryptert uten relay fra Google sine servere. Kryptering de bruker er da samme som for en kjent app som heter Signal)
Start tidlig med gode vaner for kryptert tale anrop og meldinger. 

* For ekstra sikkerhet er det ofte enkelt å benytte et telefonnummer for verifikasjon og gjenoppretting.
For barn er det gratis med mobil abb : ICEJunior+ 1GB
Her kan ikke barnet ditt ringe til flere en 3 telefonnummer du definerer, men bruk tjenester som Duo eller tilsvarende.
 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...