Gå til innhold

Plutselig problem med Altibox i VLAN oppsett


jornhd

Anbefalte innlegg

Jeg har hjemmesentral i et rom som blokkerer (i stor grad) wifi signaler. Fra dette rommet er det strukket kabel til stua hvor jeg har en TV dekoder (Q22). Da jeg fikk Google Wifi for 3 år siden, ville jeg ha ett punkt plassert i stua for å få best mulig Wifi dekning der. Siden jeg kun hadde en kabel dit, trengte TV (krevde egen kabel dengang), og samtidig ville ha kablet backhaul på de andre punktene, ble løsningen et oppsett med to switcher og virtuelle LAN som skissert under:

Husnett.png.3b09e6d3ce7079dbcf058d17f2601c1c.png

Nå, etter 3 år hvor dette oppsettet har fungert helt kanon, så mister plutselig Google Wifi nettforbindelsen, tilsynelatende. TV boksen fungerer fint, og ved test av kabel inn til Google Wifi rett i PC i stedet, kommer PC'en rett på nett. Går jeg på WLAN i stua får jeg kontakt med NAS.

Hvis jeg restarter Google Wifi ruter, kommer jeg faktisk på nett, men bare i ca 10 sekunder. Så er det dødt igjen. Det rare er at lyset på Google Wifi lyser hvitt, som om alt er ok. Etter restart blinker det blått mens den starter opp, så hvitt noen få sekunder, så blinker oransje noen sekunder, og så tilbake til hvitt. Disse ti sekundene hvor alt fungerer er rett etter lyset blir hvitt igjen etter å ha blinket oransje.

Er det noen som aner noe om hva som kan være feil? Har selvfølgelig restartet alt av switcher, hjemmesentral og Google Wifi punkter, men ikke fabrikkresatt Google Wifi. Ønsker helst ikke dette da jeg har mange enheter på flere etiketter og tidsplaner satt opp, og har ikke lyst til å sette opp dette på nytt. EDIT: En liten tilleggsopplysning; regner med det bare er et pussig sammentreff, men dette skjer natt til 29/1, samme dag som Altibox gjør det mulig å koble tv-boksene bak egen ruter.

 

For å få et fungerende nett igjen, måtte jeg koble om slik at kabel går direkte fra hjemmesentral til Google Wifi ruter. Heldigvis funker det nå å sette TV-dekoder bak Google Wifi og slipper egen kabel fra hjemmesentralen. Men... siden ruteren nå snakker med resten av nettverket trådløst, så har jeg merkbart lavere hastighet mot NAS i stua, og mot internett i andre deler av huset. Så jeg vil gjerne tilbake til den kablede varianten.

Nettet i dag:

789667180_Husnettidag.png.5ad015315c2a7dd1c7d9c611da3d3810.png

Endret av jornhd
tilleggsopplysning
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet ikke hva som er feil hos deg, men det høres kanskje ut som Google Wifi er problemet? Kan det være relatert til dobbel NAT? Står hjemmesentralen i bromodus?

Det med at "Altibox gjør det mulig å koble tv-boksene bak egen ruter." er interessant, hvor finner jeg mer info om det? Kan ikke se noe på "mine sider"

Lenke til kommentar

Ja, hjemmesentralen står i bromodus. Da har jeg WAN på LAN3 porten og TV på alle andre portene. Hjemmesentralen er av typen Altibox FMG-3542. Det som er rart er at dette har fungert prikkfritt i lang tid, og jeg har ikke endret noe.

Det med tv-boks bak egen ruter var noe Altibox skrev i en Facebook post tidligere i høst, og da jeg kontaktet kundeservice på fredag for å spørre om når det ble tilgjengelig sa de: "Vi har faktisk sluppet en løsning i dag, så du kan gjerne se om det nå fungerer." Og det fungerte! :)

Endret av jornhd
tv-boks
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...