Gå til innhold

Kjøp av desktop gaming pc - helst under 30 000


Anbefalte innlegg

Ønsker å kjøpe ny gaming PC, ideelt til under 30 000. Forstår at nye tariffer har gjort alt en del dyrere, så kan gå med på 40 000 (selv om det gjør litt vondt).

Det viktigste er at jeg har et godt fundament for de neste 10-15 årene, hvor jeg kan bytte skjermkort en eller to ganger i løpet av den perioden uten store flaskehalser. Jeg tror ikke jeg er i stand til å bytte prosessor, men skjermkort har vært ganske enkelt tidligere.

Jeg forstår at en god prosessor er det viktigste for å unngå slike flaskehalser. Med da perioden 10-15 år, er Ryzen 5950x overkill, eller passende? Evt. andre anbefalinger?

Hva tror dere om den jeg har lagt ved fra komplett? Foretrekker som sagt allikevel noe under 30 000.

Komplett.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gaming-messig kommer du like langt med denne

 

https://www.komplett.no/product/1171772/pc-nettbrett/komplett-pc/komplett-epic-gaming-pc/komplett-a240-epic-gaming-pc-rtx-3080-edition

 

Har den selv i bestilling med diverse endringer (kabinett, PSU f.eks), ble tilsammen 34k. 5950x er overkill for eksempel, 5900x gir deg bedre verdi for pengene selv om også den vil neppe bli utnyttet fullt i gaming før 5+ år.

Lenke til kommentar

Det viktigste er at jeg har et godt fundament for de neste 10-15 årene, hvor jeg kan bytte skjermkort en eller to ganger i løpet av den perioden uten store flaskehalser.

 

Tror du må justere ned forventningene dine en god del. Om 6-7 år må du bytte alt bortsett fra kabinettet med mindre du kun har tenkt å spille det du spiller i dag. Etter 10 år når de fleste komponentene mean-time-to-fail og ting begynner å ryke.

 

Normal verdireduksjon ligger mellom 15-20% per år men etter 10 år er hardware helt verdiløst.

 

Vet at det ikke er dette du spør om men kanskje du skal halvere budsjettet ditt, putt halvparten i et fond, og kjøp nytt igjen om f.eks 7 år.

 

Eksempel: https://www.komplett.no/product/1172353/datautstyr/pc-komponenter/pc-i-deleroppgradering/pc-i-deler-epic/pc-i-deler-sweclockers-vinterdator-rgb

Endret av r0zie
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Takk! Ja kanskje 10 år er mer realistisk.
PCen jeg har nå er nesten nøyaktig 10 år gammel og var ganske middels da den ble kjøpt. Har kun oppgradert skjermkort én gang i løpet av den tiden, og hadde gjort det igjen nå hadde det ikke vært for at prosessoren er så gammel at noen nyere spill ikke engang starter. Og som du sier, sikkert greit å bare bytte alt siden det kanskje er unngåelig at andre ting begynner å feile.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...