Gå til innhold

Støy i øreproppene ved trening (Jabra)


Anbefalte innlegg

Hei

Jeg kjøpte nettopp et par Jabra Elite Active 75-ørepropper . Dette er mine første ørepropper av denne typen som sitter som en tett propp i øregangen (har tidligere brukt Bose-propper med "vinger" som ikke er helt tette). Leste masse tester før jeg kjøpte Yabra-proppene og de ble hyllet for støydemping, lydkvalitet og bruk til trening.

Etter å ha tatt proppene i bruk ble jeg veldig overrasket over all støyen som forplanter seg i øret ved den minste bevegelse. Ja, proppene demper utvendig støy veldig effektivt, men det nye problemet er at alle bevegelser i kroppen forplanter seg til lyd øret. Når jeg går på hardt underlag kommer det tydelige bass-dunk for hvert steg. Også små bevegelser med hodet eller kroppen høres tydelig. Hvis jeg prøver å tygge med ørepluggene er det knapt mulig å høre hva som blir sagt når jeg hører på podcast. Problemet er klart hørbart uansett om jeg bruker ANC, Hear-through eller Off-mode. Jeg må rett og slett sitte helt i ro for å unngå støy.

Dette problemet er etter min erfaring ikke-eksisterende ved tradisjonelle ørepropper eller øreklokker, og jeg synes dette har vært veldig under-kommunisert i alle testene jeg har lest, og selvsagt ikke nevnt ved et ord på nettsidene til selve produktet. Allikevel blir de markedsført som treningspropper. Kanskje dette er noe alle burde være klar over, eller kanskje det er ørene mine det er noe galt med? Etter å ha snakket med andre og googlet litt om problemet fant jeg allikevel ut at dette er et ganske kjent problem.

Jeg bruker primært propper når jeg er i bevegelse, ikke når jeg sitter stille på en stol. Og dermed virker det ikke som at disse proppene funker for meg. Skulle gjerne ha byttet de i en annen modell, men leser at propper faller under kategorien "hygieneprodukter" og ikke kan byttes. 

Er det noen andre som har dette problemet og som eventuelt har noen tips eller forslag til løsning?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse
bar1 skrev (18 timer siden):

Alle "ørepropper" (iem) av typen som isolerer i øregangen har dette problemet. Det kalles "occlusion effect".
https://en.wikipedia.org/wiki/Occlusion_effect

Og du har helt rett i at dette er veldig underkommunisert i tester og omtaler av "ørepropper".

Takk for svar. Så det er det det kalles ja! Jeg har innsett at ørene mine ikke passer slike propper. Derimot har jeg veldig god erfaring med det halvåpne StayHear-designet til Bose 👍

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...