Gå til innhold

2 x 16 GB til Z170 Pro4S


PelleP

Anbefalte innlegg

Jeg har en multicom PC med et Z170 Pro4S hovedkort og Silver Power SP-SS500 500W PSU. Jeg skal ha 2 x 16 GB Ramm, men jeg aner ikke hva jeg skal se etter. Hvilken betydning har Ventetidstiming og Hastighet for opplevd ytelse? Er noen minnebrikker av bedre kvalitet enn andre. Jeg trenger ikke det alle beste, men vil ha mest mulig for pengene.  

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Z170 Pro4S er vel et Asrock hovedkort? I ditt tilfelle ville jeg sjekket QVL til hovedkortet hos produsenten:
https://www.asrock.com/mb/Intel/Z170 Pro4S/index.us.asp#Memory

Det ser ut som 3000MT/s er et "safe bet" med 2x16GB. Større hastigheter kan være mulig avhengig av kvaliteten på IMC på CPU, men ut i fra QVL ser det ut som man beveger seg inn i et område med ustabilitet ved hastigerheter over 3000MT/s. Dette ser man ved at brikkene som er "testet OK" i de større hastighetene stort sett er single ranked og i single channel mode. 16GB brikker er stort sett dual ranked og derfor kreve litt mer av IMC enn single ranked.

I følge QVL (plukket de fire beste):
G.Skill Trident Z F4-3000C15D-32GTZ (3000MT/s 15-15-15-35)
Kingston HyperX HX430C15PB3AK2/32 (3000MT/s 15-17-17-?)
G.Skill Trident Z F4-2800C14D-32GTZ (2800MT/s 14-14-14-35)
Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2A2666C16 (2666MT/s 16-18-18-35)

De tre første brikkene listet har omtrent samme latency ~10ns (kan regnes ut ved: (CAS/MT)*2000) Siste er litt tregere med ~12ns. Akkurat nå er det raskeste minnet på 2x16GB fra QVL å finne på "Black Friday" hos Proshop, men går du for det noe tregere Corsair Vengeance LPX, sparer du deg for ca 500 kroner:
https://www.proshop.no/RAM/GSkill-TridentZ-DDR4-3000-C15-DC-SR-32GB/2526016

Husk at QVL er kun minne-brikker produsent av hovedkortet har testet og verifisert kjører problemfritt på produktet sitt. Så man kan også prøve andre minne-brikker, men det er en sjanse at hovedkortet ikke takler minnet (f.eks kanskje Samsung moduler kjøres bedre enn moduler fra Hynix eller Micron). Om du kjøper noe over 3000MT/s, vær også klar over at det er en sjanse for at du kanskje må klokke ned minnet.

Jeg vil tro opplevd ytelse vil være minimal. Du kan kanskje måle endringer i benchmarks, mens i bruk merker man kanskje ikke endringene. I spill kan du få bedre minimum og gjennomsnitts fps, men det spørs også hva slags skjermkort man sitter med, hva slags CPU man har, hvilken oppløsning man spiller i og om spillet bruker minnet intensivt.

Før du installerer minnet, dobbel sjekk med brukerhåndboken til hovedkortet at minne-kontaktene du tar i bruk samsvarer med "dual channel mode". Husk også å laste inn XMP profilen til minnet i BIOS, så slipper du punche inn verdiene manuelt. Til slutt, unngå å blande sammen minnetyper (f.eks. brikker med moduler fra Hynix, Micron eller Samsung), det pleier som regel å gå dårlig.

En kort video fra Linus Tech Tip om de forskjellige timingsene på minne:

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...