Gå til innhold

Asus p4c800 Problemer

coiter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei har nå hatt en ny pc i circa en mnd, nå rundt juletider, merket jeg at den ofte restartet seg, noen tider, flere ganger, andre tider, så kunne den stå på i nesten 24 timer før det skjedde på nytt.

Jeg tok en dobbelsjekk, åpnet kabinettet for å studere, så viste det seg at av en eller annen merksnodig grunn, var at cpu viften tilkoblet hovedkortet, så sluttet den rett og slett å gå rundt etter en liten stund. Dette var tilfelle om både Q-Fan kontroll var enabled/disablet i bios, så skjedde dette, og cpu gikk da så varm at pc slo seg av.

Nå aner jeg ikke hva årsaket til dette er, men etter at jeg tok å koblet om cpu vifte til strømforsyning direkte, så har den fungert fint, og holder seg stødig på 39,5 grader omtrent, men jeg får ikke startet windows lengre, blåskjerm hele tiden.

Lastet ned et minnetest program, og testet minnebrikkene mine, samt andre minnebrikker, og alle sammen ender opp med 10.000 feil eller mer.

Hvordan kan dette skje, kan man ikke stole på cpu fan tilkoblingen på hovedkortet?, hva kan være årsaken til dette, og har dette problemet, ødelagt både hovedkort og minnebrikker jeg har.?

Kjører følgende oppsett.

Asus P4C800-E Deluxe hovedkort

2x512MB Kingston pc3200 minnebrikker

og Intel P4-3.0GHz cpu.

ingenting er overklokket, og bios oppsett er mest mulig automatisk innstilt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Eksakt skjedde meg for en tid tilbake, men jeg har ASUS P4P800 Deluxe HK. Kjørte memtest86 og fant ut at min dyrebare Corsair TwinX RAM hadde feilet fullstendig. Tok dette opp med Komplett.no, her fikk jeg meget god service og hjelp. Fikk ny RAM og vips så hadde jeg ny stabil PC. ;)

Det høres ut som RAM problematikk.

Endret av John Kr
Skrevet

kan ram problematikken min, som kanskje er defekte ram, gjøre at cpu viften min slutter å gå rundt også, når den er tilkoblet hovedkortet?

har også testet en annen 256 mb ram brikke, og den gir også 10.000+ feilmeldinger med memtest86.. Jeg ser det ikke som usannsynlig at ram brikkene mine har problemer, men ser ikke hvordan det kan påvirke cpu vifte kontrollen heller.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...