Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Jobb hos politiet - Si ifra nå eller etter intervju?


hjcatpep

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har søkt jobb som resepsjonist hos politiet.

Kort fortalt da jeg var fylt 18 år gjorde jeg noe veldig dumt. Jobbet på dagligvarebutikk og fordi sjefen tok løsvekt godteri i ny og ne på jobb klarte jeg med min da ignorante og umodne hjerne å koble det som at jeg kan av og til spise andre matvarer uten å betale for det... Ble tatt av nokas til slutt og la meg helt flat med en gang. Fikk enten et forenklet forelegg eller et forelegg (det husker ikke jeg) der jeg godtok en bot der og da uten å måtte gå til rettsak osv. I skrivende stund er jeg nå 27 år gammel, har tatt utdanning, vært i militæret ett år og blitt en bedre person en jeg var da og ikke gjort noe kriminelt siden da, men jeg har holdt dette hemmelig til meg selv, fortalte verken foreldre, venner eller kjæreste pga skam og redd for hvordan de vil se på meg som person. Så dette er noe jeg har valgt å leve i skjul med resten av livet mitt dessverre.

Nylig ringte jeg politiet og spurte pent og høflig om det var mulig å se om det var noe registrert på meg - jeg fikk en kort beskjed om at "dette må du ha styr på selv". Skammen kom litt tilbake da jeg fikk den beskjeden, men regler er regler og jeg respekterer vel det..

 

Siden jobben jeg søker på er hos politiet kreves det naturligvis en uttømmende politiattest. Jeg vet ikke om det vil dukke opp nå som det har gått 9 år siden det skjedde... Burde jeg fortelle om at det kan dukke opp noe før, under eller etter intervju? Jeg er redd for at hvis jeg ikke forteller noe under intervju og de senere finner ut av det at jeg kan bli "straffet" for det?

 

Dette er første gang jeg deler denne historien med noen, så håper på forståelse av at jeg ønsker å være anonym. 

Setter pris på alle svar!

Stay safe!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

https://www.politiet.no/globalassets/02-tjenester-admin/politiattest/kreve-politiattest-fornyet-vandelskontr/formal-til-soknad-om-politiattest.pdf 

https://www.politiet.no/tjenester/politiattest/politiattest-sok-pa-nett/

Kan jo søke til et annet formål som krever uttømmende attest, men som ikke krever bekreftelse, eks. "Luftfartstilsynets bakgrunnssjekk". Om det i ettertid kommer opp, så rant den muligheten ut i sanden...?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...