Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC fryser etter oppstart og gir BSoD: CLOCK_WATCHDOG_TIMEOUT. Kabinettvifte stoppet.


Anbefalte innlegg

Hei,

min gamle gamer-pc (fra 2014) tok uventet kvelden i går. Etter å ha stått ubrukt i noen dager begynte den plutselig å fryse kort tid etter oppstart, fulgt av blue screen of death og feilmeldingen CLOCK_WATCHDOG_TIMEOUT. Etter hva jeg har forstått kan det være mange ulike grunner til dette, men jeg mistenker hardware-feil, da jeg ikke har forandret noe på software-siden på en stund. Jeg prøvde først å resette bios-settings, men det løste ikke problemet. Deretter åpnet jeg kabinettet og ser at en av de store kabinett-viftene har sluttet å spinne. CPU-viften ser fremdeles ut til å fungere. Selv om jeg kjører maskinen med åpent kabinett fryser den like raskt, så det er vel neppe et temperatur-problem. Hvis det bare var viften som sviktet ville det vel neppe gitt en så øyeblikkelig BSoD?

Kan det derimot være at PSU-en har begynt å svikte? Det hører med til historien at jeg satte inn en ekstra SSD og koblet til en XBOX-kontroll for et par måneder siden. Den har 750w så jeg fant ut at en ekstra SSD og en spillkontroll neppe ville by på problemer, men kan disse ekstra komponentene har vært med på å slite ut PSU? Det hjelper ikke om jeg nå tar vekk XBOX-kontrollen eller andre unødvendige USBer som trekker strøm. 

Spørsmålet er hva jeg bør gjøre videre. Er det noen måte jeg kan isolere problemer? Og hvor lett/billig er det å fikse det? Maskinen har et eldre hovedkort med lga 1150 socket som ikke lar meg oppgradere CPU, som er blitt maskinens største flaskehals. Jeg hadde derfor uansett planlagt at jeg skal bytte ut maskinen om et år eller to. Spørsmålet er om dette er et enkelt problem å fikse, eller om jeg bør ta det som et hint om at det er på tide å kjøpe nytt, fremfor å eventuelt investere i ny maskinvare som kan fikse problemet.  

  

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...