Gå til innhold

Sykkel dekk


Rorry

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg skal kjøpe nye dekk til min sykkel. mer dette kalles en hybrid eller terrengsykkel med litt brede dekk.Sykkelen er noen år gammel og nå trengs virkelig nye dekk. For å gjøre det enkelt hadde jeg tenkt å kjøpe dekk hos Biltema. De er sikkert god nok til mitt bruk, (bruker sykkelen stort sett på vanlig vei, ikke ute i terrenget).

Er litt usikker på detaljen som man må holde seg innenfor.

På mine dekk står det (50-5.59) 26 X 2.0   Er ikke sikker på om det skal være et punktum i det første nummeret,selv om det ser slik ut på dekket.Kanskje det skal stå (50-559)

 

Ser at BILTEMA har noen med målene 26"  56-559mm

På andre dekk står det f.eks  26"  47-559mm eller 26" 54-559mm

Hva er forskjellen på disse, de har samme samme pris ?

Kan jeg bruke hvilket som helst av disse dekkene så lenge de er 26"  ?

 

Det står også på mine dekk, TO FIT HB - 557 RIM

Hva betyr det ?   skjønner at det har noe med felgen å gjøre.

Takk for svar..

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Hei, 

På hjulet ditt står det 26 x 2.0. Det betyr at bredden på innsiden av felgen er 2cm. 26 betyr at selve hjulet er 26 tommer/inch. Det er gode muligheter f.eks på Bikeshop.no eller Bikester.no. Der kan man få gode tilbud til ikke alt for dyr pris. 

Dette kan være en mulighet: https://bikeshop.no/schwalbe/11101203/schwalbe-marathon-gt-365-26-dekk-sort-reflex-26-x-20-dualguard-990g

Håper det hjelper 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

(50-559) 26 X 2.0

50 er bredden på dekk i mm

559 er diameteren på dekk i mm

26 er diameteren på dekk i tommer

2.0 er bredden på dekk i tommer

En kan gå litt opp eller ned i bredde. Om en går til bredere dekk må en passe på at sykkelen har plass til det. Så lenge det er 26" eller 559 dekk så skal de passe på felgen.

Jeg fant denne siden der det er litt utfyllende info: https://sykkelen.no/guider/mekketips/har-du-riktig-dekk-pa-felgen/

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...