Gå til innhold

Oljeutvinning med lavere klima-avtrykk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En slik teknologisk nyvinning er selvfølgelig interessant for oss teknologer på teknisk plan, men bullshit-alarmen min ljomer fortsatt så høyt at jeg ikke klarer å konsentrere meg om det.

Hele Trollplatformen var knappe 700 tusen tonn totalt med stål og betong. La oss si hele greia er i stål, og at man med en havbunns-installasjon eliminerte hele plattformens vekt. Da ville det vært snakk om 1,4 millioner tonn CO2-utslipp redusert I PLATTFORMENS LEVETID!

Estimert dags-produksjon på norsk sokkel er omtrent 2 millioner fat olje-ekvivalenter , noe som vil gi utslipp på omtrent 1 million tonn CO2 PR DAG!

Sitat fra artikkelen:

"Hjelpemidler som dette, som reduserer utslippene fra olje- og gassutvinning, er relevant for overgangen til nullutslippssamfunnet. "

Eehhhh, nei. Overhodet ikke.

Selv om man med et magisk trylleslag erstattet samtlige av dagens norske 86 bunnfaste plattformer med undersjøiske, og de tilsvarende undersjøiske installasjonene ved et magisk trylleslag ikke brukte noe stål overhodet, ville man, gitt at man fremdeles produserer olje som i dag i 40 år, spart ca 8 000 tonn CO2 -utslipp pr dag.

8 000 tonn CO2 er overhodet ikke relevant sammenlignet med de 1 000 000 tonn CO2 man skal eliminere pr dag for å gå over til "nullutslippsamfunnet".

Spesielt med tanke på at dersom man sluset ressursene som skulle "spare" de daglige 8 000 tonn CO2-utslipp fra stål, inn på å lage mer klimavennlig energiproduksjon, så ville man faktisk bidra til å redusere de daglige utslippene 1 000 000 tonnene med CO2 fra brenning av olje. Det ville vært en ny Hyvind-mølle hver 4. dag.

Det jeg sitter igjen med etter å ha lest denne artikkelen (ut over de få tekniske delene), er at en eller flere av de personene som har satt sitt navn på denne artikkelen er fullt klar over at fortsatt oljeutvinning er et problem for framtiden vår, men bevisst prøver å gi inntrykk av at det ikke er det.

Slik grønnmaling er det jeg kaller et svik.

Mh

Per Gunnar Hansø

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...