Gå til innhold

IDE KONTROLLER

Anbefalte innlegg

det nye året starter med mere hardware quiz.

Problemet mitt er som følger.

Byttet hovedkort modellen kan dere se på signaturen. Har to disker som er koblet på en ide kontroller typen promise tx2 133.

Når jeg har disker på denne kontrollern starter maskin ikke opp, ide kontrollern sjekker disker finner de to og starter loadinga av os, men den kommer ikke lenger. Skjermen blir svart og ingenting skjer, dette er hakket før loadinga av xp skjer.

jeg har prøvd alle driverne til kontrollern og satt andre disker på kontrollern, samma peset hver gang.

Tror ikke det er kablene fordi diskene blir funnet.

Noen som har en ide om hva som er feil?

Videoannonse
Annonse
har ikk noe scsi. WHYY?

Når det skal bootes fra os disker som ikke ligger innebygd på IDE kontrolleren som er integrert på HK, blir desse ofte igjenkjent som scsi enheter.

F.eks om du skal ha masterboot fra en s-ata disk på integrert chip på HK. vil en få raskere boot om en setter 1.boot device som scsi.

Jeg gjorde det samme da jeg hadde 2*80 GB disker i raid 0 på en PCI raid kontroller.

Satte boot fra scsi- device. Fikk rask boot fra maskinen. Da trenger den ikke søke over alle IDE kanaler etter disker den ikke finner.

Eventuelt prøv load failsafe options i bios.

Lykke til

jarnt

• 2 uker senere...

Altså, hvis jeg har forstått deg rett:

Du har byttet hovedkort?

Du kjører OS på en disk som er tilkoblet hovedkort?

Du har 2 andre disker, som er tilkoblet PCI-kontroller?

Hvor mnge IDE-busser har denne PCI-kontrolleren?

Hvis den har 2, har du satt hver disk som master på hver sin buss?

Er dette WD disker?

Er du klar over at en WD disk som står som Master u/Slave ikke skal ha noen jumper i masterposisjon?

Kan i alle fall nevne at jeg hadde et lignende problem med min WD80 GB da jeg tok ut min gamle HD og satte WD'en som master.

Da ble det bare kluss.

Tok vekk jumperen, og da funket det.

OG, når jeg byttet hovedkort i høst, gikk det helt fint å ikke re-installere OS.

Men kortet var defekt, og jeg fikk et nytt av akkurat samme type.

Det gikk ikke så bra.

XP hang seg under booting.

Fikk XP opp å gå igjen hvis jeg gikk inn i safe-mode og fjernet/uninstalla det integrerte nettverkskortet.

Da bootet XP normalt, og jeg kunne installere nettverkskortet.

Men neste gang jeg bootet, så hang det seg, og jeg måtte inn i safe modus og gjenta prosessen.

Re-installerte da XP, og alt har vært smooth siden.

Så hvis du ikke har re-installert er det nok noen fine konflikter mellom drivere eller noe slikt.

Endret av snole

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...