Gå til innhold

Solved: Outlook 365 (2019) profil administrasjon


Anbefalte innlegg

En bekjent dro på tur med win10 pc og officepakke installert. Dag 1: Outlook nekter å starte.

Feilmeldingen er at det er feil på en av datafilene. Han får bare en OK knapp å trykke på, så startes reparasjonsverktøyet for scanning av pst-filer.

Reparasjon feiler selvsagt (som vanlig). Filen som kommer opp i verktøyet for scanning er en arkivfil med mailer fra før 2010. Altså ikke en fil han har bruk for med det første. Jeg ba ham derfor endre navn på filen, legge til en x i starten. I gamle versjoner av outlook (pre 2016) medførte dette at en ny tom fil med samme navn ble opprettet ved neste oppstart av outlook. I denne outlooken skjer ikke dette. Selv om filen outlook nå ser etter ikke eksisterer under det navnet outlook ser etter, kommer samme feilmelding at datafilen har en feil og må repareres. Reparasjonen stopper da selvsagt med feilmelding om at filen ikke finnes.

Neste forsøk var å kjøre outlook.exe /manageprofiles. Det samme skjedde. Det ble ingen profile management - bare samme feilmelding.

Dermed gikk turen til kontrollpanel (det gamle) og mail. Der kunne profilen redigeres. Den ødelagte filen (eller i hvertfall den som scanpst foreslår at skal scannes) ble fjernet. Men ved oppstart av outlook skjer akkurat det samme igjen.

Neste forsøk var å opprette en ny mailprofil "test". Men selv om test settes som default profil, kommer outlook med akkurat samme feilmelding.

Vi prøvde så å starte outlook.exe /PIM test, men også dette ga samme melding.

Denne outlooken ser altså ikke ut til å lystre hverken cli-parametere eller kontrollpanel. Er dette noe nytt i 2019? Hvordan får man kontroll på outlook datafiler (og profiler) i disse dager?

(jeg bruker ikke outlook selv. Dette er første gang jeg har fått henvendelser om et datafil problem på minst to år.)

Endret av petterg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...