Gå til innhold

Cyclone/CAD/punktsky arbeidsstasjon


Anbefalte innlegg

Hei!

Har satt opp en PC som jeg gjerne skulle hatt feedback på. Maskinen skal benyttes som arbeidsstasjon til å behandle større punktskyer(2GB<) i hovedsaklig programmene Leica Cyclone, Pix4d og Global Mapper.

Plukkliste komplett.no

 

  • CPU/GPU er satt, såfremt det ikke finnes åpenbare bedre alternativer? Må være Intel og Nvidia Quadro
  • Mengde RAM er satt, men ukjent om det finnes bedre alternativ enn valgte sett?
  • Hovedkort er litt i det blå, men trenger ikke støtte for evt 128GB RAM. Riktig socket men ellers vet jeg lite
  • Iom maskinen vil surre og jobbe på kontor i kontortid tenker jeg vannkjøling, men er usikker på valg. Bedre alternativ?
  • SSD m2 og 2.5 tommers valgt pga 2 disker, 1 til OS og en til data. 
  • Kabinett er plukket nesten på måfå

 

Makspris er i nærheten av valgte oppsett, bikker det 40 000 for bare maskinen skal jeg jobbe for å forsvare det.

Tanker?

-Lars

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

CPU/GPU og hovedkort og RAM til disse har jeg fint lite peiling på, men dersom det må være intel og quadro så er vel dette av det beste du finner til prisen. 

De to tingene jeg ville gjort annerledes er kjølingen og muligens harddisk nummer to. Om maskinen vil stå i lange perioder så tror jeg luftkjøling vil være et bedre valg, siden en vannkjøler legger til en ekstra "point of failure". Når det kommer til estetikk er det selvsagt en helt annen sak, en Noctua D15 er jo f.eks et udyr å se på, men den får jobben gjort like godt som en AIO. 

Når det kommer til SSDen, så er mitt første spørsmål om du kommer til å skifte ut innholdet på den mye. Isåfall så er Samsung QVO disken du har valgt normert til 360 overskrivinger. Noen må gjerne arrestere meg her, men jeg ville nok heller ha gått for f.eks denne, som tåler dobbelt så mange overskrivinger, i tillegg til å ha ganske mye raskere overføringshastigheter. 

red. Du kan og spare inn noe om du kjøper fra forskjellige butikker, men det er mulig at du ønsker å kjøpe det samlet?

Endret av edge
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Takker for feedback!

Tenkte vannkjøling pga støy i semi-åpent kontorlandskap, sammenhengende oppetid med høy CPU-jobbing blir det sånn sett ikke. Flytting av data for større samling punktskyer/datasett per i dag - USB 3.0 minnepenn -> SSD og 16GB RAM - tar 3-4 timer inn på HDD/SW og 2-3 timer ut.

Veldig fornøyd med støynivå og temp med vannkjølt PC vi benytter i dag

Godt tips med antall overskrivninger, har jeg ikke tenkt på at er en begrensing på SSD, ser du har rett i 360 TBW for QVD-serien;

https://www.samsung.com/semiconductor/minisite/ssd/support/warranty/

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...