Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kostnader for utbedring av innbyttebil


Anbefalte innlegg

Hei

Jeg lurer på om det er noen "gjengs" praksis for beregning av kostnader forbundet med forhandlers utgifter til reperasjoner på innbyttebil. Altså, ikke HVA det trekkes for, men hvor mye de tar for å få det gjort.

Sist gang jeg leverte innbyttebil ved kjøp av ny bil spurte jeg om jeg burde kjøpe nye vinterdekk selv først (de var utslitt) og om jeg feks burde få bilen shinet innvendig profesjonelt. Svaret var veldig greit og klart: Nei. Vi får både dekk og rens mye billigere enn det du klarer - bare kom med bilen som den er du. Underforstått: de tok noe i nærheten av kostpris for alle utbedringer de ønsket å gjøre.

Jeg syntes dette var en rimelig løsning. Det er jo litt merkelig at forhandler skal tjene penger på å selge deg feks dekk slik at de kan tjene enda mer penger når de selger bilen. Jeg skjønner at de kan gjøre det altså, men rimelig er det ikke.

Men det var nøyaktig det jeg opplevde når jeg nå handlet bil. Jeg hadde sagt i fra til forhandler at sommerdekk var utslitt. Ved prisoverslag på innbyttebilen, valgte selger de dyreste dekkene han fant og trakk fra normal kundepris for disse - rundt 8000,- kroner. Sist betalte jeg 3500,- - og det var vinterdekk (samme dimensjon, premiumdekk). Og slik fortsatte det. Rensen (bilen var litt vel skitten) estimerte de til over dobbel så høy pris som det jeg kunne fått ved et hvilket som helst bilpleiesenter...

Jeg følte meg direkte svindlet etter denne handelen. Dessverre gikk alt så fort, og jeg var nok litt vel naiv ettersom jeg var blitt så fair behandlet der jeg handlet tidligere, så det var ikke før etterpå jeg satt der og lurte på hva som egentlig hadde skjedd. Hva er egentlig vanlig praksis i slike situasjoner?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...