Gå til innhold

Hva slags lakk burde jeg bruke til innsiden av båt?


Anbefalte innlegg

Jeg har pratet med litt forskjellig forhandlere. Noen sier at jeg kan kjøpe 3 liter bengalack til 500 kroner, noen mener jeg burde bruke en eller annen spesial lakk til 2.000 kroner literen men at det holder.

 

Jeg skal lakkere innsiden av båten og over fenderlist. det er ikke mye siden gulvet skal males med bedliner (spesiell 2 komponent)

Men hvilken type lakk dekker bra og tåler å bli behandlet etterpå med for eks våtsliping og polering? Jeg kan ikke lakke, aldri gjort det før og er derfor avhengig av at jeg har mulighet til og pynte opp resultatet med sliping og etterbehandling. Da blir det litt uaktuelt å kjøpe lakk til 2.000 kroner literen.

 

Noen som vet om en side med beskrivelese av forskjellige typer lakk og dens egenskaper?

 

Og hvor mye bedre resultat får jeg om jeg bruker en grunning? Jeg tenkte jeg skulle grunne med en sprayboks for så og lakkere med sprøyte etterpå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du trenger ikke kjøpe maling til 2000 kroner literen. Men jeg hadde holdt meg til 2-komponent maling, ikke 1 k. Spesielt på fenderlisten er det viktig at du velger noe holdbart som 2-K polyesterbasert polyuretanmaling. Jeg anbefaler i hvertfal 1 strøk med en epoksy primer først, men dette er jo helt avhengig i hvilken stand gelcoaten er. Er det mye krakkelering og riper, så hadde jeg kanskje brukt 3 strøk. Men strengt talt trenger du ikke bruker noenting og gå rett på (etter sliping P240-P400 og avfetting osv.)

Hvis du ikke har malt før, så hadde ikke jeg begynt med spraying, det krever litt erfaring. Men rulling er noe alle kan og velger du riktig maling, så får du et sprøytemalt resultat som holder i mange, mange år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...