Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Dataferdigheter som lærervikar


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg vurderer å prøve å ta oppdrag som lærervikar, helst i ungdomsskolen og videregående (selvsagt når den nåværende situasjonen er over).  Tenker kun å jobbe enkeltdager, ikke lengre vikariater.  Jeg har høyere utdanning (ikke pedagogikk), men siden jeg er i 40-årene har skolen forandret seg mye siden jeg selv gikk der og siden jeg studerte.  Jeg har grunnleggende dataferdigheter (Word, e-post, vanlig bruk av internett, inkludert sjekking av Facebook, WhatsApp etc), men ikke erfaring i bruk av Its Learning og alle mulige andre IT-løsninger de bruker i skolen i dag.  

Spørsmålene mine er da:

1) Hvor mye og hvordan brukes IT i skolen i dag?

2) Er det ganske avanserte løsninger som er kompliserte å lære seg?

3) Brukes de samme IT-løsningene stort sett på alle skoler i samme kommune?

4) I hvor stor grad forventer man at lærervikarer på enkeltdager skal bruke skolens IT-løsninger?  Hvis mye av elevenes arbeid foregår på PC, hvordan kan jeg som timevikar involvere meg i det elevene gjør?

På forhånd takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du søker på en stilling, så skal det stå ganske tydelig hva slags ferdigheter som forventes av en kandidat. Det kommer litt an på hvilke verktøy den enkelte skolen har valgt, så det blir gjerne forskjellig fra arbeidsplass til arbeidsplass.

ItsLearning er et typisk verktøy som er forholdsvis selvforklarende, men om du trenger opplæring så får du det.

"Sjekking av Facebook" vil nok ikke regnes som en ferdighet i den forstand. Det som er viktig er ikke at du kan gjøre arbeidsoppgave A eller B spesifikt, men heller at du har en evne til å opparbeide deg den kompetansen du trenger på kort tid. Tilsvarende med "e-post". Avhengig av om skolen foretrekker bruk av Outlook, Office365, eller en annen proprietær software, så kan det være noe annerledes fra gang til gang, men det vil forventes at du ikke går på en smell bare fordi du må lære et verktøy du ikke har vært borti før.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...