Gå til innhold

7700k Overklokker dårlig, trenger veldig høy volt


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har en intel 7700k prosessor som jeg nå har klokket til 5Ghz, men den trenger hele 1.46v for å kjøre stabilt.

Jeg har ikke sett noen som har trengt så høy volt for å nå 5ghz enda.

Spørsmålet er om det er greit å kjøre på så høy volt over tid. Noen med erfaring på dette som kunne sagt noe? :)

Med prime95 så kommer den høyeste kjernen på 79 grader, de andre er 76c og 77c

Satte på varme på rommet for å simulere en varm sommerdag, ca 28c romtemp.

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Videoannonse
Annonse
What_Name skrev (På 29.3.2020 den 18.46):

Hei. Jeg har en intel 7700k prosessor som jeg nå har klokket til 5Ghz, men den trenger hele 1.46v for å kjøre stabilt.

Jeg har ikke sett noen som har trengt så høy volt for å nå 5ghz enda.

Spørsmålet er om det er greit å kjøre på så høy volt over tid. Noen med erfaring på dette som kunne sagt noe? :)

Med prime95 så kommer den høyeste kjernen på 79 grader, de andre er 76c og 77c

Satte på varme på rommet for å simulere en varm sommerdag, ca 28c romtemp.

På forhånd takk :)

Tror ikke dette er uvanlig, nå har jeg 9700k, og overclocket og kjører nesten 1.4 selv.
Og den kjører helt nydligt, snart et år med overclocking.

Bruk gjerne Coretemp for rett temps.
Tempsa dine virker høye, tror jeg ville endret kabinett om du ikke kan få bedre flow i det, eventuelt bedre kjøler.

Selv har jeg 11vifter hvor 6stk er på full guffe, 3 full guff inn, og 3 fullguff ut :) 
Min holder stabilt 40-50c rett over 50c under hard gaming.

Endret av haxtorita
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Gi faen å bruk prime95 for stabilitetstesting. Test de programmene og spilla du bruker for stabilitetstesting. 
Spille Battlefield V multiplayer et par timer er god nok stabilitetstesting for det meste av spill.

Ved bruk av Prime95 med avx, så risikerer man bare å degradere cpuen. fordi det blir voldsomt med spenning igjennnom cpuen. MYE mere enn ved vanlige programmer og spill.

Kjør heller loop av cinebench eller bruk blender rendering for stabilitetstest. BF V er helt konge da det tester HELE systemet i en smell. Da tester man cpu, cache, minne, gpu, io med pci-e og sata.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...