Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,

Bestefaren min driver flere små fiskebruk og en 34-meters kombinert snurrevad og ringnotbåt med relativt mye kvoter. Det er bestilt ny 44 meters båt som skal skifte ut den gamle. Fiskebrukene og fiskebåten er forskjellige A/S med et morsselskap over dem. Fislebrukene går så og si rett til h******. Bestefaren min sier at dem går akkurat i 0. Men fiskebåten går vel bedre trur jeg. Men alt i alt er ikke dette noen enkle bedrifter å ta over. Og fiskeri, båt og kvoter er mye penger og holde styr på...

Bedriftene har gått i arv i flere generasjoner og vi er vel 2-3 stykk som kan ta over mer eller mindre etterhvert (to onkler og faren min). Mest sannsynlig ser jeg for meg at den eldste onkelen min blir en slags leder eller hovedeier for bedriften etter hvert.

Jeg er 17 år og har ikke mye peiling på bedrifter og selskap og hvordan slikt fungerer, men jeg er veldig interessert i økonomi å vil gjerne være med på å overta bedriften en dag. Jeg holder på med skolering for å bli styrmann/skipper en dag. 

Det jeg lurer på er hvordan fungerer det hvis la oss si jeg etterhvert står som eier sammen med noen av de andre familiemedlemmene mine, tjener jeg penger da? Hvordan fungerer det? 
 

Og la oss si jeg ikke står som eier sammen med dem eller noen av dem og jeg vil stå som eier fordi jeg vil være med på å styrke bedriften og eventuelt tjene penger på den?

Jeg vil være med i bedriften men jeg vil ikke være med for å bare tape penger, så hvordan skal man tjene penger på en slik bedrift?

Kan legge ved regnskap for bedriften hvis noen vil ha.

Takk for svar, 

Hilsen lærevillig gutt.

Endret av Hansen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...