Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

2 PC'er i nett: Internett deling OK, men...


Anbefalte innlegg

Jeg har koblet sammen to PC'er for å dele internett-tilkobling, samt dele tilgang på servere og printer. Bruker W98SE på begge PCene.

 

Internett-delingen fungerer som bare det, men intet annet fungerer: PC'ene "ser" hverandre ikke når jeg setter opp deling av ressurser.

 

Er usikker på om kabelen jeg har er krysset.

 

Kan det evt. være årsaken til problemet?

Endret av arnie_o
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oppsettet er såre enkelt: Den ene PC'en er koblet på Internet via et ADSL-modem som er koblet til USB-porten.

 

Nettverkskort i begge PC'ene med (ethernet(?)) kabel mellom.

 

Deretter har jeg fulgt anvisningene i W98 for deling av internett, og det fungerer.

 

Så forsøker jeg altså å sette opp fil- og printerdeling, men i "Network neighbourhood" finner PC'ene ikke hverandre.

Lenke til kommentar

Det er ikke nytt at Win98(SE) har problemer med nettverk. Vil anbefale at du bruker f.eks ftp eller for den del MSN messenger for filoverføringer.

 

Prøv å pinge den andre maskinen for å finne ut om nettverket er oppe.

 

(Dos-ledetekst, skriv "ping xxx.xxx.xxx.xxx" (uten "'ene og x-ene tilsvarer ip-adressen til den andre maskinen)

Lenke til kommentar

Hvilke protokoller har du lagt inn, NETBEUI protokollen gjør ting litt lettere i win 98, plus at de bør være i samme arbeidsgruppe.

 

hvis du ikke får det til å virke da, kan du prøve å skrive adressen til den andre maskinen i adresse feltet i utforsker \ explorer slik som dette

\\xxx.xxx.xxx.xxx der x ene er ip adressen til den andre maskinen

 

skal ikke være nødvendig egentlig NETBEUI pleier å løse problemene i 98

Lenke til kommentar
Hvilke protokoller har du lagt inn, NETBEUI protokollen gjør ting litt lettere i win 98, plus at de bør være i samme arbeidsgruppe.

 

<...>

 

skal ikke være nødvendig egentlig NETBEUI pleier å løse problemene i 98

Takker og bukker! :w00t:

 

Fungerer nå!

 

Og jeg som har brukt hele ettermiddagen til å lete rundt på alle verdens nettsider...

 

TUSEN TAKK!

Lenke til kommentar

Deling i win98 har alltid vært bare prakk.. Hvis du uansett skal gjøre det fungerer det bare hvis den som deler internett har ip som: 192.168.0.1.. Enormt teit, men det er nå sånn det er.. Dette er hvis du bruker den delingen av internett som er med i win98. Hvis du bruker et program, som f.eks. winroute trenger du ikke å ha den ip'en.. I det programmet kan du oxo sette opp dhcp-server, men det har du kanskje ikke så mye bruk for i ditt tilfelle..

 

EDIT: ups, så ikke at du hadde fått d til allerede.. :p

Endret av veloek
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...