Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Videoovervåkning og adgangsregistrering i garasjeanlegg


CptNacho

Anbefalte innlegg

Jeg er sameier i et garasjeanlegg. Det har i lengre tid vært videokameraer satt opp inne i hele garasjeanlegget, samt utenfor garasjeporten.

Sameiet har en  ordensregel som i korte trekk sier "Alle plikter å bli stående ved port/dør til den er lukket. Ved innkjøring i garasjen må ingen passere portområdet før grønt lys tennes. Brudd på plikten kan medføre utkobling av adgangsbrikke, og varsel om fravikelse ved gjentagelser." Regelen, samt videoovervåkningen, er innført som følge av at det har vært registrert rundt 1 innbrudd i garasjeanlegget i året. 

I forbindelse med at jeg har fått en advarsel fra styret om at jeg ikke har overholdt regelen om å vente til porten er helt lukket, ved å stå på fortauet og således blokkere gående og syklende, så er det åpenbart at styret i sameiet sitter med løpende monitorering og overvåkning av passeringer som gjøres gjennom porten - uten at det er noen foranledning til å kontrollere video ut over å se om sameiere overholder ordensregelen. 

Jeg mener dette er langt ut over hva styret kan overvåke, da de gjennom slik monitorering kan spore mine daglige bevegelser, gjennom både video og bruk av personlig adgangsbrikke for å åpne garasjeporten - slik styret opptrer vet de om jeg er hjemme eller borte fra min egen bolig.

Formålet med videoovervåkningen er å virke preventivt mot innbrudd/uvedkomne, samt dokumentasjon av eventuelle lovbrudd - og jeg kan ikke se at styret skal kunne ha anledning til å overvåke sameierene slik de gjør.

De spørsmål jeg har stilt meg er følgende:

1: Har styret lov til å overvåke om hvorvidt denne "stoppeplikten" gjennomføres? Jeg mener nei, videopptakene slik jeg ser det kan skal kun brukes for å innhente informasjon dersom en hendelse har skjedd - ikke som et kontroll- og overvåkningstiltak for å se om den arbitrære stopplikten overholdes på daglig basis. 

2: Styret truer med å stenge tilgangen til garasjen, for deretter å eventuelt "iverksette tvangssalg". Jeg er eier av parkeringsplassen, og vil dersom tilgangen sperres miste råderett over min parkeringsplass samt mine kjøretøy, uten dom eller rettergang. Dette virker som et alt for stort inngripen i eiendomsretten til at jeg kan skjønne at styret kan gjøre dette gjennom å etter eget forgodtbefinnende sperre tilgangen, uten en eventuell fravikelse i forkant. Er det noen som kjenner til noen lignende saker som har vært innenfor rettsapparatet tidligere? Det er jo litt det samme som å låse en person ute av sin egen bolig som følge av at man holdt oppe døren for noen andre i lobbyen, om man skal ta en analogi.

3: Tvangssalg av garasjeplassen som følge av at porten muligens har vært litt åpen (dvs under 1 meter glippe) i det jeg kjører videre, og jeg ser at ingen har gått inn eller ut -> Langt utenfor hva jeg kan se som et rimelig tiltak, all den tid det ikke på noen som helst måe kan være skjedd noen skade eller ulempe for de øvrige sameierene, og vil bli avvist i retten. Synspunkter? 

For ordens skyld presiserer jeg at det aldri har gått eller kjørt uvedkommende inn eller ut av garasjen i formbindelse med "mine" åpninger av porten. Jeg er ganske lei fremferden til styret det er snakk om, og vurderer om jeg skal gjøre det til en prinsippsak både med overvåkningen og truslene om tvangssalg, men vil gjerne ha innspill på hvorvidt jeg har rett - eller om jeg tar feil og sameiet kan ture frem slik som de gjør. Jeg har ved flere anledninger bedt styret om å redegjøre for deres juridiske holdepunkter for at de kan dette, men de nekter å svare (Og jeg blir antagelig sett på som en plageånd som skal "tas").

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...