Gå til innhold

Nordmann i Silicon Valley skriver om plattformen til utdannings­kjempe [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Viktig teknisk poeng fra intervjuet som ikke fikk plass i artikkelen: det er ikke bare språket som skal byttes, men hele arkitekturen. Python-kodebasen har vokst frem organisk over lang tid, og selv etter et stort opprydningsprosjekt for to år siden er den uoversiktlig og full av teknisk gjeld. Så når ting uansett må skrives om, benytter vi anledningen til å bryte ned monolitten til om lag 30 forskjellige tjenester. Samtidig skriver vi om alle de interne API'ene fra REST til GraphQL. Dette vil føre til en ryddigere og mer gjennomtenkt arkitektur, og vil la hvert utviklerteam jobbe mer uavhengig av de andre.

Tjenesteorientering er selvfølgelig ingen silver bullet, og fører med seg sine egne utfordringer og kompleksitet - og omskrivning er en tidkrevende og risikabel prosess som andre firmaer har brent seg på. Men vi har gjort mye analyse og forarbeid for å sikre at den nye arkitekturen støtter alt vi trenger, og vi har nå lagt grundige planer for hvordan alt det gamle skal konverteres og hvor det hører hjemme i det nye systemet. Dessuten har vi bedre anledning enn kommersielle firmaer til å sette mesteparten av nyutviklingen på pause i et år, siden vi er en nonprofit med et gratisprodukt. Implementasjonsarbeidet har vært i gang i noen måneder, og ser lovende ut så langt.

Se utviklerbloggen vår for mer teknisk info og et grundigere resonnement.

Endret av Åsmund Eldhuset
  • Liker 3
Lenke til kommentar
32 minutes ago, asshole said:

Hvilken database skal dere bruke? Hoster dere selv eller Goole,aws, azure? Hasura / Heroku / postgres?

Vi bruker Google Cloud Platform til det meste:

  • Webapplikasjonen kjører i App Engine (stort sett Classic, men noen tjenester kjører i Flex)
  • Vi bruker primært Cloud Datastore som database, da den har tilnærmet uendelig skalerbarhet (som definitivt er en trade-off: hver klient har en begrenset throughput, man kan kun gjøre spørringer mot eksisterende indeksstrukturer, og man har svært begrenset transaksjonsstøtte)
  • Vi bruker også Cloud SQL (PostgreSQL under panseret) til interne verktøy som har mindre trafikk men trenger høyere throughput og mer fleksible spørringer
  • GCS (og litt Amazon S3, men vi er på vei bort fra det) for statisk fillagring
  • BigQuery for big data (f.eks. langtidslagring av request logs som man så kan gjøre analyser av)

Annet enn å justere service-oppsettet i GAE og innføre regler om hvilke services som eier hvilke data i Datastore og andre plasser, blir ikke dette særlig påvirket av omskrivingen.

Quote

1år høres lite ut, men lykke til:-D

Takk, det trengs, men vi har over 60 flinke utviklere, så jeg har troen ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Veldig spennende! Har stor tro på forskjellen Khan Academy kan gjøre for utdanning og ringvirkningene dette kan gi. Ble medlem i 2011 før jeg skulle ta opp fag som privatist, med svært positivt resultat. I 2017 begynte jeg å bruke siden igjen kun for gøy. Har satt meg som mål å oppnå 100% på matematikken i hvert fall. På grunn av full jobb som håndverker, barn og andre forpliktelser vil nok dette ta sin tid (er nå på 71%), men legger ned en halvtime hver dag. Tusen takk for jobben dere gjør! Det har vært gøy å følge organisasjonens utvikling de siste 9 årene og gleder meg til å følge fortsettelsen!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
22 hours ago, MKJZZ7X2 said:

Veldig spennende! Har stor tro på forskjellen Khan Academy kan gjøre for utdanning og ringvirkningene dette kan gi. Ble medlem i 2011 før jeg skulle ta opp fag som privatist, med svært positivt resultat. I 2017 begynte jeg å bruke siden igjen kun for gøy. Har satt meg som mål å oppnå 100% på matematikken i hvert fall. På grunn av full jobb som håndverker, barn og andre forpliktelser vil nok dette ta sin tid (er nå på 71%), men legger ned en halvtime hver dag. Tusen takk for jobben dere gjør! Det har vært gøy å følge organisasjonens utvikling de siste 9 årene og gleder meg til å følge fortsettelsen!

Artig at du har vært med så lenge, og hyggelig å høre at du synes Khan Academy er givende! Stå på ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...