Gå til innhold

VGD Off-topic VÅKS


SirJames™
Melding lagt til av Diskusjon.no

Tråden stenges for gjentatte brudd på bruk av tjenesten.

Anbefalte innlegg

SirOwen skrev (2 minutter siden):

Tok meg 3 sekunder å finne en forskning som motbeviser dette.

https://forskning.no/samliv-sosiale-relasjoner-psykologi/foreldre-er-lykkeligere/705303

8 år gammel forskning
Fra linken din:

 

Er det å få barn selve lykken i livet?

Mange nybakte mødre og fedre vil nok hevde det, men forskningen har vært overraskende tvetydig de siste årene. Flere studier har tvert imot vist at livet ikke blir bedre med avkom.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Just now, HYYYL said:

men forskningen har vært overraskende tvetydig de siste årene.

Dette er jo akkurat det jeg sier, ulike undersøkelser gir ulike resultater. Man kan skreddersy spørsmål i undersøkelser for å vinkle svaret i den retningen man ønsker. 

Og det er ingenting som tilsier at 2, 3 eller 4 år gammel forskning er mer presis enn en 8 år gammel rapport.

Igjen, det handler om hvordan man utformer undersøkelsen, hvilke målgrupper man spør osv osv. 

Lenke til kommentar
SirOwen skrev (4 minutter siden):

Dette er jo akkurat det jeg sier, ulike undersøkelser gir ulike resultater.

Forskningen er ganske klar på dette området.
Ekteskap/familieliv gagner mannen, han vinner også 7 ekstra leveår.
For kvinner er det ikke slik, det viser skilsmissestatistikken også, de fleste skilsmisser er det kvinnen som tar initiativ  til.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
HYYYL skrev (2 minutter siden):

Forskningen er ganske klar på dette området.
Ekteskap/familieliv gagner mannen, han vinner også 7 ekstra leveår.
For kvinner er det ikke slik, det viser skilsmissestatistikken også, de fleste skilsmisser er det kvinnen som tar initiativ  til.

Så konklusjonen er da at mennesket lever lenger, men vi blir siste generasjon som lever om alle skal ikke få barn? Mange dyrearter hadde nok blitt glad.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, HYYYL said:

Forskningen er ganske klar på dette området.

Det er jo nettopp det den ikke er, derav ordet "tvetydig" brukt av forskerne selv.

Merk at jeg først og fremst reagerer på påstanden om at kvinner er lykkeligere uten barn. 

 

Spørreundersøkelse A: 

Spørsmål som feks "Er du glad i dine barn?" og "Hva ville du følt hvis du mistet barna dine?". En hel undersøkelse i den stilen ville gitt resultatet at kvinner er lykkeligere med barn enn uten. 

 

Spørreundersøkelse B: 

Spørsmål som feks "Hvor mye tid har du for deg selv?" og "Opplever du ofte at barna krever mer enn du kan gi?". En hel undersøkelse i den stilen ville gitt resultatet at kvinner er lykkeligere uten barn. 

 

Og sånn kan man fortsette i det uendelige. Hvorfor tror du at klimaforskningen er så splittet som den er?

 

Når det gjelder parforhold og skilsmisser er det en annen dans. 

 

Lenke til kommentar
Tyttebærtryne skrev (15 minutter siden):

Poenget er: hva vil du med dette?

Ikke noe.
Var en diskusjon i en kvinnegruppe på fb i kveld der dette ble diskutert.
Jeg ble litt overrasket over forskningsresultatene.
Veldig mange kvinner i gruppen på fb skrev at dette var noe du visste fra før av og de var ikke sjokkerte.

Endret av HYYYL
  • Liker 1
Lenke til kommentar
HYYYL skrev (13 minutter siden):

Ekteskap/familieliv gagner mannen, han vinner også 7 ekstra leveår.

At det var?

Er poenget med dette å forsvare barnløshet (frivillig/urettferdig), jfr. mitt tidligere spørsmål: hvor vil du med dette?

Jeg har forøvrig vært i diskusjon med kamerater på en chat via FB, og vi skal ikke gjenta den. Noen vil jo kunne bli overrasket. 

Lenke til kommentar
Tyttebærtryne skrev (2 minutter siden):

At det var?

Er poenget med dette å forsvare barnløshet (frivillig/urettferdig), jfr. mitt tidligere spørsmål: hvor vil du med dette?

At det var?
Utdrag fra ene linken/forskningsresultatet.
Som jeg skrev: ikke noe poeng med det, det var en diskusjon på fb.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Granca skrev (7 minutter siden):

Barnløs og lykkelig. Ingen bekymringer. Og jeg kan ikke se noen helsemessige fordeler for damer å få barn og /eller gifte seg. Bare styr og påkjenninger.

Da vil jeg anta det samme gjelder for menn, såfremt vi ikke har en genfeil som tilsier det motsatte da. 

Det bærer mot grøfta folkens. Helt greit om kvinner og menn lever adskilt, spesielt med tanke på reproduksjon. Muligens har et nyp i ny og ne gjort seg. 

Endret av Tyttebærtryne
tekstkorrigering
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Granca skrev (4 minutter siden):

Barnløs og lykkelig. Ingen bekymringer. Og jeg kan ikke se noen helsemessige fordeler for damer å få barn og /eller gifte seg. Bare styr og påkjenninger.

Er d en ærlig sak det. Ikke alle som vil ha barn, samtidig så er det vel gjerne noen som ikke burde ha de. 

Men noen blir jo lykkelig med de da, selv om det blir selvsagt litt mer stress. Ligger vel i menneskets natur som for de fleste andre arter at en vil formere seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...