Redaksjonen. Skrevet 10. januar 2020 Skrevet 10. januar 2020 Singapore gjør som Japan: Bestiller F-35 som kan lande vertikalt
bbolsoy Skrevet 11. januar 2020 Skrevet 11. januar 2020 (endret) Jeg blir stadig påminnet om dem som i sin tid mente at F-35 ikke ville bli noe av. https://www.dagbladet.no/nyheter/jsf-blir-aldri-produsert/65351293 Sitat - Sannsynligheten for et amerikansk flykjøp kan godt være stor, men det blir neppe produsert noen gang, sier Bingen til NRK. Han mener det er flere grunner til det: - Det er et fly som er konstruert for en situasjon som var i Europa på 1980-tallet, og flyet har egenskaper det amerikanske flyvåpenet ikke trenger i særlig grad. Det er heller ikke noe særlig europeisk marked for flyet, og det er veldig dyrt. Følgelig tror jeg ikke dette er et prosjekt som kommer til å gå gjennom i Kongressen. Aller minst etter det siste årets finansielle uro i amerikansk økonomi. Omtrent 500 F-35 er så langt produsert. Bare i Europa er det foreløpig Norge, Storbritannia, Italia, Danmark, Belgia, Nederland og Polen som har eller skal anskaffe F-35. Siste skudd på stammen, for noen dager siden, er Hellas. Sveits evaluerer i øyeblikket F-35 og både Spania og Portugal har uttrykket sin interesse. Tyrkia og Tyskland er wildcards, som heller ikke kan helt utelukkes. Endret 11. januar 2020 av bbolsoy 4
Mostly Harmless Skrevet 11. januar 2020 Skrevet 11. januar 2020 En universell erfaring er at hvis du skal ha noe til å løse mange spesialiserte oppgaver blir den ikke optimal i noen av dem. Slik jeg forstår det er det en høyt prioritert oppgave å kunne forsvare luftrommet og at vi derfor tidligere har valgt typiske «air force» fly. Men når avgjørelsen først var tatt, forstår jeg ikke helt hvorfor vi ikke gikk for B utgaven vi også. Med enkle modifiseringer med vår topografi kunne vi brukt de tusenvis av tunnelene vi har overalt til shelter og skul i en krisesituasjon. For fi hadde det vært vanskelig å vite hvor de var og slå ut. Et par tankbiler, service trailer og et HV lag til nærforsvar. Men de forventet kanskje en ulykkesstatistikk på linje med AV-8 og fikk kalde føtter. 1
bbolsoy Skrevet 12. januar 2020 Skrevet 12. januar 2020 Mostly Harmless skrev (På 11.1.2020 den 21.20): En universell erfaring er at hvis du skal ha noe til å løse mange spesialiserte oppgaver blir den ikke optimal i noen av dem. Slik jeg forstår det er det en høyt prioritert oppgave å kunne forsvare luftrommet og at vi derfor tidligere har valgt typiske «air force» fly. Men når avgjørelsen først var tatt, forstår jeg ikke helt hvorfor vi ikke gikk for B utgaven vi også. Med enkle modifiseringer med vår topografi kunne vi brukt de tusenvis av tunnelene vi har overalt til shelter og skul i en krisesituasjon. For fi hadde det vært vanskelig å vite hvor de var og slå ut. Et par tankbiler, service trailer og et HV lag til nærforsvar. Men de forventet kanskje en ulykkesstatistikk på linje med AV-8 og fikk kalde føtter. Det ville nok krevet litt mer enn det for å kunne operere B-varianten under norske forhold, men i prinsippet er det ikke umulig. Problemet er først og fremst kostnadene. B-varianten er mye dyrere å operere og vi måtte utvikle et helt nytt konsept for nyttiggjøre dette. Vi hadde en lignende debatt på 70-tallet da vi valgte F-16 og kom frem til at ulempene ved et distribuert konsept oppveiet fordelene. Du har rett i at kampfly spisset for jagerflyrollen normalt er bedre egnet til dette, men det som setter F-35 i en særposisjon er at den er en nyere generasjon enn alternativene som finnes på markedet. Fordi den er basert på mer avansert teknologi, er den også tilsvarende bedre egnet i luftkamprollen. Hadde f.eks. Gripen eller Eurofighter vært stealth-fly og med tilsvarende avansert innmat, så hadde disse nok hatt en fordel også i luftkamprollen. Men slik er det jo ikke.
bbolsoy Skrevet 13. januar 2020 Skrevet 13. januar 2020 bbolsoy skrev (På 11.1.2020 den 1.01): Sveits evaluerer i øyeblikket F-35 og både Spania og Portugal har uttrykket sin interesse. Så glemte jeg i forbifarten at Finland også evaluerer F-35.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå