Gå til innhold

– Gretha Thunberg har satt i gang en internasjonal bevegelse som uunngåelig vil prege shipping også [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Presset mot endringer i shipping kommer i større grad fra utsiden enn internt i næringen."

Det er vel denne erkjennelsen som preger hele samfunnet for tiden, og det blir et spennende valg i 2021.

NRK er en maktbastion, og kan fokusere på andre ting enn miljøet i neste valgkamp, men jeg tror det blir vanskelig.

Trolig blir det et valg med miljøet i fokus, og presset utenfra kan bli så stort til fordel for miljøet at vi får en regjering med en helt annen miljøpolitikk enn i dag.

Det virker som dagens folk på Stortinget ikke helt tror på forskningen, mens de unge frykter at forskerne har rett.

Dersom forskerne har rett og havet står kanskje 30-40 cm høyere enn i dag allerede i 2050, vil det sette en stopper for norsk oljevirksomhet om vi vil eller ikke.

Vi vil bli presset til å fase ut oljen, og etter min mening er det ikke en katastrofen, slik de i regjeringskontorene formidler.

Det er mange økonomer blant norske toppolitikere, og når staten også oppfører seg som en investor av verste sort er det på tide å få inn nye folk.

Vi har en diger pengesekk på 10 000 mrd., og etter min mening sikrer vi ikke disse verdiene best ved å investere i eiendom i utlandet, men trolig får vi som nasjon mest igjen ved å tenke som besteforeldrene våre da de bygget vannkraftverkene.

Staten må tenke langsiktig, og som pensjonsfond er det verdiene om 30 år og utover som teller, og ikke fortjenesten etter 10 år.

Vi har en like stor jobb å gjøre i Norsk Økonomisk Sone, som da vannkraften ble bygget, og kan lage oss en ny pengemaskin dersom vi vil.

Da markedet tok over i energisektoren i 1992, ble det egentlig stopp i videre utbygging av fornybar energi. I dag bruker Statkraft pengene de tjener i utlandet, og vi har ikke en plan for å utnytte energien i vinden og bølgene.

Jeg tror MDG får gjennomslag for: "Stans i leting etter olje og gass".

Et nødvendig 1. steg, da det vi finner ikke kan pumpes opp likevel.

Jeg håper også at Statkrft blir instruert til å bruke pengene sine i Norge, og de kan starte med å kjøpe dekksplass på havmerder av typen Nordklaks bygger, og plassere vindturbiner på fremtidige havmerder.

Artikkel nevner ikke metanol som aktuelt drivstoff, men er ikke gjenbruk av CO2 og effektiv reduksjon av CO2 utslippene med 80% god miljøpolitikk?

Endret av aanundo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...