Gå til innhold

"Peltkjøle" vannet


Anbefalte innlegg

Hville det gå ann og koble cpu vannblokken opp mot en annen vann blokk som satt med en annen vannblokk med en pelt i mellom før de gikk til radiatoren?

 

eller jeg kan forklare det på en annen måte:

 

 

cpu-vannblokk>slanger>vannblokk>pelt<vannblokk<slange<radiator

med vannsirkulasjons-pumpe med vannsirkulasjons-pumpe

 

 

eller ville dette skape veldig dårligere kjøling enn pelt på cpu-vannblokk :cool:

 

 

 

fig

Endret av Ducklink (nybegynner)
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette vil vel gå, men utifra rekkefølgen din så det ut som du skulle ha vannblokk på begge sider av det andre pelt elementet, dette vil ikke fungere.

Da vil vannet bli varmere.(hvis jeg forsto tegningen riktig).

Skal du kjøle vannet kan du jo ha en blokk til med cold side pelt mot blokka,

Den virkelige utfordringen her er hvordan du skal kjøle det andre pelt elementet.

Blir MANGE watt varme som skal bort.. tempen på CPU hvis du klarer å få bort all denne varmen blir nok godt ned på minussiden :)

Lenke til kommentar

det har ikke noe for seg i grunn..

 

lite vits, siden all varmen du tar bort før radiatoren ville komme tilbake i radiatoren.

 

dessuten, som du lurte på i en annen tråd, ,å jo peltieret kjøles og..

helst med vann, og da må du jo ha ENDA en radiator, pumpe og blokk.

 

og plis! les noen guider på ok.no og se litt på hva andre noober har spørt om før. du er ikke den første som lurer på dette!

Endret av el_diablo_21
Lenke til kommentar
Kort sagt ja. Peltier er best direkte på varmekilden, altså CPU eller hva det nå måtte være. Det betyr ikke at det ikke går an å kjøle ned vannet med pelt. Det er bare en stor smule ineffektivt

 

Jeg skjønner ikke hva forskjellen er pelten hvet hvel ikke om det er vann eller cpu på den andre siden av kopper-platen vel :ermm:

Lenke til kommentar

tankte ut en slik en gang.. da var den bygget opp slik;

 

en blokk på hver side av peltieren, og rakkefølga på systemet var;

 

tank>pumpe>blokk på kald-sida>cpu,vga,hdd (blokkene i systemet)>varm-sida av peltieren>radiator>tank

 

det som trengs for å få dette til å virke er en stor radiator, så skal denne skaken vere god som gull..... tror jeg kallte den for pelt-cooler, når jeg "fann den opp"

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om jeg svarer litt feil nå men, cpu skal på den kalde siden og vannblokka skal på den varme siden.

Og du må mest sannsynlig ha vannkjøling på den siste pelt elementet også.(som nevnt)

Da blir Cpu kaldere, men det blir også utviklet mye mer varme, siden det er 2 elementer.

Lenke til kommentar
Hville det gå ann og koble cpu vannblokken opp mot en annen vann blokk som satt med en annen vannblokk med en pelt i mellom før de gikk til radiatoren?

 

eller jeg kan forklare det på en annen måte:

 

 

cpu-vannblokk>slanger>vannblokk>pelt<vannblokk<slange<radiator

med vannsirkulasjons-pumpe                  med vannsirkulasjons-pumpe

 

 

eller ville dette skape veldig dårligere kjøling enn pelt på cpu-vannblokk  :cool:

 

 

 

fig

Kunne vært interessant.. om du orker å gå tilbake til vanlig cpu kjøler, men bare til det ekstra peltier elementet da.

 

cpu-vannblokk>slanger>(vannblokk>pelt<vanlig cpu kjøler m/vifte)<slange<radiator

med vannsirkulasjons-pumpe.

Lenke til kommentar
Kort sagt ja. Peltier er best direkte på varmekilden, altså CPU eller hva det nå måtte være. Det betyr ikke at det ikke går an å kjøle ned vannet med pelt. Det er bare en stor smule ineffektivt

 

Jeg skjønner ikke hva forskjellen er pelten hvet hvel ikke om det er vann eller cpu på den andre siden av kopper-platen vel :ermm:

Tenk deg at du ønsker minusgrader på CPU. Da må først vannet være en god del kaldere en ønsket temperatur på CPU. Erfaring og tester har bevist at alt under 500 watt med peltier, ikke klarer og kjøle ned vannet til minusgrader, og værtfall ikke klarer å holde CPU så kald. Derimot klarer en 220 watts peltier det alene rett på CPU. Og da har du spart tusenvis på bare PSU, peltier og strømregning. For å ikke snakke om alt ekstra arbeidet i form av isolering av slanger, topp av vannblokk. Ikke har pumpene godt av kaldt vann, og du må ha mye frostveske som også nedsetter effekten. Hvorfor det er slik er sikkert andre bedre til å forklare en meg. Det er mange faktorer som spiller inn her. Alt fra uønsket kuldetap til omgivelsene(via vannet), og ekstra unødvendige "ledd" i kretsen.

Lenke til kommentar

Aften

 

Hva med å sette ett peltier element på tanken ?? :cool:

Har ett lite "prosjekt" på gang her...så langt funker det faktisk bra :thumbup:

Det største "problemet" er at viften som kjøler elementet støyer noe + litt noen andre småting men jobber med saken :)

 

/jan

Endret av NorLord
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...