Roald Ramsdal Skrevet 25. november 2019 Skrevet 25. november 2019 Norske gründere har fått sin største kontrakt noensinne. Designer hybrid-katamaran som kan gå i 40 knop og tåler høye bølger [Ekstra]
aanundo Skrevet 25. november 2019 Skrevet 25. november 2019 Er dette egentlig en god ide? Skulle gjerne sett at noen kunne forklare hvorfor denne type katamaraner må ha skjørtet i baugen? Sommeren 1971 drev jeg slepeprøver med denne type skrog, og båten løftet seg ut av vannet uten skjørtet fremme, ved at åpningen i baugen var større enn den bak. Problemet var ustabil gange når den fløt på luft. Dette ble rettet på i 1973, ved å lage undersiden av dekket mellom båtene V-formet. Slepeprøvene etter denne ombyggingen viste at båten fløt stabilt på luft. Skulle tro skjørtet i baugen ville skape store problemer når en skal gå med stor fart i dønning. Har i senere tid gjort slepeprøver med et modifisert skrog av denne type, som ligner mer på en 3-maran enn en katamaran. Denne løfter seg, samtidig som den har bedre egenskaper i bølger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå