Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Tips til brannmur


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Trenger en hardwarebasert brannmur i et nettverk hvor det står 3 datamaskiner. Har sett litt på priser og finner ingen under 5.000 kroner. Er det noen som har noen forslag til gode brannmurer ?

Kan du ikke få tak i en gammel pc da ? Som du setter opp feks Mcaffe Personal Firewall Plus på ? det funker gull , så setter du den pcn til og dele internet og :)

Lenke til kommentar
Trenger en hardwarebasert brannmur i et nettverk hvor det står 3 datamaskiner. Har sett litt på priser og finner ingen under 5.000 kroner. Er det noen som har noen forslag til gode brannmurer ?

Kan du ikke få tak i en gammel pc da ? Som du setter opp feks Mcaffe Personal Firewall Plus på ? det funker gull , så setter du den pcn til og dele internet og :)

Er det vanskelig å sette opp en pc som router, og lønner det seg i forhold til pris og ytelse oppimot en router?

Lenke til kommentar

Jeg var i akkurat samme situasjon som deg for en måned siden. Det jeg gjorde var å sette opp en K6II-350 med 64 Mb RAM og 2 NIC's med Clarkconnect 2.1

 

Dette er en linuxdistro som er laget for å være router, brannmur, webserver, ftpserver osv....

 

Jeg vil ikke skryte på meg de store Linux-kunnskapene selv om jeg har fiklet litt med RH og Mandrake før, men det var utrolig enkelt å sette opp og konfigurere. I tillegg til at du har mulighet til å sette dette opp akkurat som du vil når du blir litt bedre kjent med systemet.

 

Kan hentes ned fra: http://www.clarkconnect.com/

Hjelpeside: http://ccfaq.valar.co.uk/index.php eller bare bruk forumet på CC siden.

 

 

CC2.1 anbefales på det høyeste.

Lenke til kommentar

clarkconnect systemet kan anbefales :thumbs:

er igrunn der jeg har lært meg linux...kan ikke mye men dette er såpass simpelt å sette opp.

du bare innstallerer, åpner en port og så kan du konfigurere gjennom webconfig...(altså via den nettleseren du måtte velge og bruke)

oppe og går i løpet av en time og det er gratis.

Lenke til kommentar

Husk at billige hardware brannmurer er billige fordi de har mindre ting enn de dyre :roll: Dette gjelder forskjellige typer overførings protokoller og hvor raskt de hånterer data fra feks. internett til de forskjellige pc'ene i nettverket. Jeg har en billig selv til hjemme-nettverket, og internett stopper så og si opp hvis 2 pc'er er på internett samtidig.

Lenke til kommentar

Du sier ingenting om hvilke behov du har til firewall (og evt hvorfor du ikke kan bruke en 500kr router).

Skal du f.x har en firewall som beskytter mange interne pc'r og flere/alle har en ekstern ip blir helt klart billigst med en pc. Klarer du deg med en ekstern ip ser jeg ingen grunn til at du ikke kan bruke en 4-500 kr router m/fw og portforwarding.

 

Ytelses messig er dagens "bredbånd" generelt så tregt at du skal lete lenge etter PC med linux som ikke klarer å ta unna trafikken. (Med forbehold om at den er såpass ny at den har minst 2 PCI spor på hovedkortet :) )

Stor fordel med PC er stor buffer, sammenlignet med hardware versjonene. Kan være nyttig om du får stort pakke dropp i f.x. modemet.

Lenke til kommentar

skal ha noe lettvint og enkelt, men som likevel er bra!!

En brannmur til 500,- kr er vel ikke noe superbrannmur akkurat. Har endel konfidensiell informasjon på pc. Som oftest er det kun en som er på internett på en gang. Ønsker ikke å ha en ekstra maskin stående på( f.eks med linux til brannmur). Ønsker derfor noe tips, siden jeg finner lite tester om brannmurer fra . 2000 - 5000 kr. Må gjerne ha en billidere brannmur også hvis dette holder!!!

Har i dag stående 2 maskiner og en printer koblet til en hub. og med internetttilknytning/ bredbånd direkte til huben...

Lenke til kommentar
Husk at billige hardware brannmurer er billige fordi de har mindre ting enn de dyre :roll: Dette gjelder forskjellige typer overførings protokoller og hvor raskt de hånterer data fra feks. internett til de forskjellige pc'ene i nettverket. Jeg har en billig selv til hjemme-nettverket, og internett stopper så og si opp hvis 2 pc'er er på internett samtidig.

Du må ha en ekstremt dårlig utgave!

Har du prøvd firmware oppgradering?

Sikker på at du ikke har mange rare programmer kjørende på maskin(ene) din(e)? Vurdert å sjekke for spyware?

 

Om det ikke er noe galt på maskin(ene) din(e) er det mest sansynlig at det er modemet ditt som får pakkedrop. Se om du finner en firmware upd til det.

 

Lek litt med ping når problemet oppstår så finner du nok ut hvor feilen ligger.

 

Bruker selv d-link 614+ (som har den samme routerdelen som 604, som koster under 500). Har brukt den på både 100mbit og 256kbit linjer (og endel imellom) og har aldri hatt det problemet. Problemet er heller at den bare takler 7-8mbit troughput, så når jeg sitter på 100mbit linje (som idag) får jeg bare utnytta 7-8mbit, men nettet ute i verden er jo mye tregere uansett, så det merkes ikke.

Lenke til kommentar
skal ha noe lettvint og enkelt, men som likevel er bra!!

En brannmur til 500,- kr er vel ikke noe superbrannmur akkurat. Har endel konfidensiell informasjon på pc. Som oftest er det kun en som er på internett på en gang. Ønsker ikke å ha en ekstra maskin stående på( f.eks med linux til brannmur). Ønsker derfor noe tips, siden jeg finner lite tester om brannmurer fra . 2000 - 5000 kr. Må gjerne ha en billidere brannmur også hvis dette holder!!!

Har i dag stående 2 maskiner og en printer koblet til en hub. og med internetttilknytning/ bredbånd direkte til huben...

skaff en d-link 604 til under kr500 du. (tror det var hos psdata jeg så den prisen litt før jul. Sjekk prisguiden)

Jeg klarer ikke å finne et eneste argument (basert på det du har skrevet) for at denne ikke skal holde i massevis til ditt behov. Da kommer du også utenom den huben og klarer deg med en ekstern ip adresse. Vet ikke hvilken ISP du har, men mange tar seg ekstra betalt når du har mer enn en ip, så du kan risikere å spare inn ganske fort.

Lenke til kommentar

Bruker selv en trådløs dsl router fra 3com med inebygget brannmur

fra komplett til ca 1000,- kroner.

 

Denne er lett og sette opp, og ser ut til å være ganske sikker.

Den leverer Internett til 3 pc'er i hjemmet.

 

Jeg har installert zone alarm på alle tre pc'er for sikkerhets

skyld, men zone alarm har ennå ikke registrert noen angrep på

nettverket. Det er imidlertid ca 1-2 angrep på firewall i routeren

pr. uke. Dette leser jeg av på routeren's egen logg.

 

Kan altså anbefales.

:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...