Gå til innhold

Kontrollere 5 vifter med Arduino


Anbefalte innlegg

Hei! En som ikke har så mye erfaring med elektronikk her. Jeg holder på med et prosjekt som blant annet innebærer at 5 vifter skal skrus på og stå på i en time av gangen. Viftene er DC12V, 0,12A. Oppsettet mitt nå er at en arduino uno sender strøm (3,3V med 1k resistor) til en transistor i de aktuelle tidsperiodene, som lukker kretsen til viftene. Viftene er koblet til en ekstern spenningskilde på 12V, og transistoren er koblet mellom ground på viftene og ground til spenningskilden. Jeg bruker transistoren SS8050, som ifølge databladet skal ha en makimum collector current på 1,5A (som jo er mer enn 5*0,12A). Når jeg starter programmet, fungerer det greit, men transistoren blir veldig varm. Har ikke prøvd å kjøre programmet mer enn noen minutter. Har noen noen forslag til hva dette skyldes og om jeg kan lage oppsettet på en bedre måte, hadde det vært flott.

Bildet viser et utklipp fra Tinkercad, hvor jeg designet et oppsett tilsvarende det jeg har brukt i prosjektet. Det fungerer helt fint når jeg prøver å kjøre programmet i TinkerCad. Det er to sett med 5 vifter. Settene skal skrus på annenhver gang. 

oppsett-erteforsøk.PNG

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Max effekt på den transistoren er 2W (står i innledningen). 5 * 0.12A = 0.6A. 12V * 0.6A = 7.2 W.

En annen ting er at du bruker strøm-verdien for collector fra avsnittet "Absolute Maximum Ratings". Jeg siterer: "the absolute maximum ratings are stress ratings only". En god tommelfingerregel er å ikke designe en krets som "tyner" komponenter til max-verdier i lengre tid. Du trenger en transistor som tåler mer effekt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...