Gå til innhold

Apple Tv 4k og JBL Bar 5.1


Anbefalte innlegg

  • 5 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Har selv en Apple 4K jeg slet med å få til å gi 4K signaler, da min Receiver ikke støtter HDCP 2.2 til min 4K tv.  AppleTV-ene har kun en HDMI som utgang, og må ha HDCP 2.2 som er en relativt ny antikopi standard spesielt designet for 4K for å få fullverdig 4K på din støttede TV, ellers står du fast på FullHD.  Mye av det utstyret for som var merket 4K som kom i 2012 og deromkring, forsterkere, lydplanker, tv-er, etc. hadde naturlig nok ikke HDCP 2.2-støtte da den ble fastsatt i 2014 og det tok ca et år å få det rullet ut.  Det meste av 4K utstyr nyere enn 2015 har HDCP 2.2, sjekk spec'sene på produsentens nettside.  Har du IKKE HDCP 2.2 får du kun ut Full-HD (1920*1080) om noen komponenter i din kjede ikke støtter HDCP 2.2.  Alle deler må støtte HDCP 2.2 for å få 4K signal ut av din TV/prosjektor.  Du bør ha en HDMI 2.0 kabel for å være trygg på at du får ut 4K på skjermen din uten at det blir festbremsen.

Nå har min gamle Onkyo forsterker med 4K støtte ikke HDCP 2.2, og jeg fikk bare vanlig HD på min nye TV, kjedelig siden jeg hadde brukt det hadde råd til på ny TV og AppleTV med 4K.  Ville jo gjerne ha godlyden ut, uten å måtte fornye alle delene i anlegget.  Det lot seg gjøre ved å bruke en "HCDP 2.2 til 1.4 converter" som man finner flere steder på nettet; altså sette inn en boks mellom Apple Tv-en og det du vil ha lyd ut av.  Fungerer også på min nye lille GET TV boks som nå også har fått innebygd 4K.  Kjøpte min konverteringsboks på Dustin.no, du finner den også på kinesiske og andre nettsteder; men da må du håndtere tollen selv, da disse allerede koster over 350,-   Har bare en sånn HDCP 2.2 til 1.4 boks, så den jeg planlegger å bruke på 4K GET boxen en annen variant (EDID Emulator Feeder), jeg har ennå ikke mottatt den, så den kan jeg ennå ikke bekrefte virker.

Så i korte trekk; du kan fortsatt bruke litt eldre lydutstyr gitt at du benytter litt utstyr som omgår kopisperrer, da mangel på HDCP 2.2 blokkerer 4K, men det gir Full HD i det minste. 

En JBL Bar 5.1 har HDCP 2.2 og ARC, så det vil virke "plug and play", mulig du må ha en ny HDMI 2.0 kabel fra Apple TV 4K til lydplanken, det følger med en HDMI 2.0 kabel ment for TV til Lydplanken i JBL pakken gitt at du har 4K TV.  Tror du kan benytte din gamle Logitech ved å gi TOSLINK (optisk ut) fra din tv til den.  Skal du se etter alternativer, er det HDCP 2.2 som er merkingen som MÅ være der for at det skal være plug&play via HDMI kabler for å kunne få 4K. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...