Gå til innhold

Nytt skjermkort..


toddy21

Anbefalte innlegg

Hei, bruker pcen min til mye spill og video/bilderedigering. Å vurderer nytt skjermkort da det jeg har beggynner å bli litt gamelt, har sitt litt på disse 2:

 

https://www.komplett.no/product/1135920/datautstyr/pc-komponenter/skjermkort/asus-radeon-rx-5700-xt-rog-strix-oc?gclsrc=aw.ds&&gclid=Cj0KCQjw_5rtBRDxARIsAJfxvYBqUN2Yci7WRk04jm9aFMVzzBg-VmvD8G7RRXYmxDxB05vO60HevGcaAhTxEALw_wcB

Eller

https://www.komplett.no/product/1103205/datautstyr/pc-komponenter/skjermkort/asus-geforce-rtx-2080-ti-rog-strix-oc

 

Ser litt iforhold til pris, så lurer jeg egentlig på hva som lønner seg? Ser du nesten får 3stk 5700xt får samme prisen som 1 2080?

Å hvilke merke skjermkort annbefaler folk? Hører mye både positift å negatift om alle merker..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

AMD har egentlig ikke noe som kan dra 4k i spill, etter min mening. Sånn sett er 2080 TI veien å gå. Hvordan freesync fungerer på den skjermen med 2080 TI vil jeg ikke spekulere i. Det kan godt tenkes det fungerer fint.

 

Har du råd til 2080 ti er det jo det råeste som finnes nå. Om det er verd prisen må du se selv..

 

Kjøper du 5700 xt så må du nok sette ned oppløsningen på 4k monitoren for å bli fornøyd i alt av spill (mhp fps). Gsync monitoren vil jo ikke ha adaptiv sync med AMD skjermkort.

 

Selv har jeg 5700 xt og er fornøyd med det! Jeg syntes 2080 ti ikke er verd prisen. Men du betaler premium for å ha det råeste ..

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Jeg har powercolor 5700 xt red devil. Fikk det for 4999 ved launch. Bruker en 3440*1440 monitor.

 

2080 ti er bare verd det hvis du MÅ/VIL ha det råeste. Det er ikke verd det en plass for folk flest IMO ..

 

Edit

Ser man får gigabyte gaming oc for 4999 hos Proshop. Er nok ikke noe dårlig valg det. Ellers har du sapphire nitro+ til ca 5200. Godt valg.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

De andre kortene er bedre, kort og godt. Se noen reviews så tror jeg du er enig.

Til den nedsatte prisen så er ikke Asus et dårlig kort, men det finnes varianter med mindre støy, lavere temperatur og høyere ytelse. Forskjellene er små, men hvorfor kjøpe et dårligere kort bare fordi det er Asus ?

Nei, ikke vits å khøpe noe dårligere :) men av alle merker som er ute, hvilken mener du selv er "best" hadde et sapphire rx480 tiligere, dette hadde et problem med temp.. så er litt skeptisk til sapphire igjen

Lenke til kommentar

Jeg har jo ikke personlig erfaring med alle. Normalt er sapphire best (siden vi snakker om AMD) så problemene du har hatt kan ha vært tilfeldig. Hvis det var et rx480 med referanse kjøler kan det også ha vært problemet (den kjøleren har ikke sapphire laget).

 

Jeg vil kanskje si at det beste 5700 xt er enten msi gaming x eller sapphire nitro+, men alle de 4 jeg linket til vil være gode.

 

Forskjellene i ytelse er egentlig neglisjerbare, men det er et MEN

 

Temperatur og støy er det du ser etter. Her er Asus dårligere (men ikke dårligst..). Hvis da temperaturen blir for høy, f.eks hvis det er varmt på sommeren eller du har dårlig ventilert kabinett/rom, så KAN temp spille inn på ytelsen. Kortet vil ikke booste like høyt.

 

Tester viser at Asus sitt kort er 10 grader varmere enn f.eks gaming x til msi. Der er relativt mye og må tas hensyn til.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Jeg har jo ikke personlig erfaring med alle. Normalt er sapphire best (siden vi snakker om AMD) så problemene du har hatt kan ha vært tilfeldig. Hvis det var et rx480 med referanse kjøler kan det også ha vært problemet (den kjøleren har ikke sapphire laget).

 

Jeg vil kanskje si at det beste 5700 xt er enten msi gaming x eller sapphire nitro+, men alle de 4 jeg linket til vil være gode.

 

Forskjellene i ytelse er egentlig neglisjerbare, men det er et MEN

 

Temperatur og støy er det du ser etter. Her er Asus dårligere (men ikke dårligst..). Hvis da temperaturen blir for høy, f.eks hvis det er varmt på sommeren eller du har dårlig ventilert kabinett/rom, så KAN temp spille inn på ytelsen. Kortet vil ikke booste like høyt.

 

Tester viser at Asus sitt kort er 10 grader varmere enn f.eks gaming x til msi. Der er relativt mye og må tas hensyn til.

Oki, tusen takk for svar :) får lese litt om alle typene å finne ut hvilket jeg går for. Tror det blir 5700xt fremfor 2080 vertfal da :)

Lenke til kommentar

Oki, tusen takk for svar :) får lese litt om alle typene å finne ut hvilket jeg går for. Tror det blir 5700xt fremfor 2080 vertfal da :)

Problemet med Asus sitt kort er er visstnok at de har tunet det for aggressivt. Det er ikke spesielt effektivt på Navi gpu. Man ender bare opp med et varmt kort som krever mye effekt.

 

Lykke til med ny gpu. Jeg er iallfall veldig fornøyd med 5700 xt :)

Lenke til kommentar

Jeg tenker litt iforhold til temp, hvorfer mesteparten har 3 vifter mens dette har 2?

Betyr ikke noe det nødvendigvis. Når det er 2 vifter er disse som regel større enn når det er 3. Større vifter er mer effektive en små, de dytter mer luft, så et kort med 2 vifter har ikke 2/3 av kjølekapasitet liksom. Kortet er mindre, noen foretrekker det mtp plass. Har du god plass og vil ha et kort "som rigger litt" så kjør på en av de fire jeg lenket til ?

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...