Gå til innhold

Undersøkelse: Jo flere strømmetjenester, jo flere av oss er villige til å piratkopiere


Anbefalte innlegg

 

Ønskedrømmen er en overliggende tjeneste med alt tilgjengelig og pay-per-view.

Eller et program/tjeneste der man kjøper tilgang til både strømming og nedlasting av låter eller album for evig ubegrenset bruk.

 

Digger jeg f.eks U2 - Actung baby så vil jeg kjøpe den for f.eks 100 kroner og spille av filene dagen lang til jeg blir gammel og grå, uten fare for at låtene plutselig "avregistreres" fra tjenesten eller at jeg blir evig abbonement-slave (100 kr/mnd i resten av livet) for å høre på det ene albumet. Altså en slags ikkefysisk CD som også kan strømmes dersom jeg ikke kan eller vil bruke lokal lagringsplass. En CD som aldri blir oppskrapt og aldri mistes i flyttelasset.

Det pussige er at modellen du skisserer, var slik Spotify fungerte de første årene.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Spotify

"Spotify offered music downloads in the United Kingdom, France, and Spain. Users could purchase tracks from Spotify, which partnered with 7digital to incorporate the feature. However, the ability to purchase and download music tracks via the app was removed on 4 January 2013"

 

https://en.wikipedia.org/wiki/7digital

"Spotify users from the UK, France, Norway, Finland, Spain, The Netherlands and Sweden were able to purchase tracks to download (if available) from 7digital. This was done by right-clicking and selecting the 'Buy From' link. However, Spotify launched their own purchase service during 2011 which replaced 7digital."

 

Hva årsaken kan være til at Spotify avsluttet dette blir bare spekulasjon, men kanskje de tenkte at brukerene ville kjøpe mesteparten av musikken de likte, og deretter konkludert med at mesteparten av "musikken" som lages i dag stort sett er lite å melde hjem om.

Da ville de i så fall ha risikert stort forfall av "perpetual customers"...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...