Jump to content
Trelkrok

[Løst] Liste i Datavalidering, Office 365

Recommended Posts

Hei, har norsk Office 365

Det jeg lurer på er liste i Datavalidering.

 

Jeg bruker ''Liste'' og formelen ''=INDIREKTE(E3)'' og denne kan gå nedover 1000 rader.

 

Når jeg står i F3 og skal velge fra listen (som er alfabetisk) kommer bestandig den nederste tomme cellen først og må da rulle oppover til toppen av listen.

Er det mulig og få listen til og vises fra toppen når man klikker på rullegardinen?

 

 

På forhånd takk.

 

Mvh

RA

Share this post


Link to post

Hei igjen RA

 

Dette er det rareste...

Du kommer i utgangspunktet rundt problemet ved å definere navnet som et dynamisk område, slik

 

https://www.excel-easy.com/examples/dynamic-named-range.html

 

Norske navn er FORSKYVNING og ANTALLA i denne løsningen. Så kan man bruke området, her Prices, som et listeområde i datavalidering

 

=Prices

 

Eller man kan definere Prices hardkodet A2:A1000, og så sette listeområdet via INDIREKTE. Med teksten Prices i C1, listeområde i datavalidering D1

 

=INDIREKTE(C1)

 

Men!!! Når jeg prøver kombinere disse, altså at INDIREKTE peker mot et navngitt område som defineres via FORSKYVNING, da nekter Excel å samarbeide. To halve fungerende løsninger som ikke lar seg kombinere. Jeg begriper det virkelig ikke.

 

Da er vi kanskje over på VBA, at det navngitte området omdefineres når du endrer innhold. Jeg kommer ikke på noe annet.

 

Beste hilsen Harald

Share this post


Link to post

Takk for svar Harald, ja dette var ikke lett.  :hmm:

Har løst dette foreløpig med og sette ''ååååå'' i tomme celler i område listen henter opplysninger fra. Da kommer listen opp alfabetisk ihvertfall.

Får utforske dette litt mer etterhvert.

 

Beklager sent svar.

 

Mvh

RA

Share this post


Link to post
Annonse

Setter denne som løst da jeg har løst dette på følgende måte.

 

Ved å opprette navngitt tabell for hver kolonne

Tabellnavn kolonne A: tabInngang

Tabellnavn kolonne B: tabKjøkken

osv.

 

og med navngitte kolonner

Kolonnenavn kolonne A: Inngang

Refererer til: =tabInngang[inngang]

 

Kolonnenavn kolonne B: Kjøkken

Refererer til: =tabKjøkken[Kjøkken]

osv.

 

Når det da legges det til nye hjelpemidler utvides tabellen og jeg får opp listen alfabetisk ved bruk av ‘’Indirekte(E3)’’ med bare navnene som står i tabellen.

 

Mvh

RA

  • Like 1

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...