Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

eksamen i rettslære 2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei!

Jeg har også kommet opp i rettslære 2. I den forbindelse lurte jeg på om dere har fått noen beskjed om vi må være oppdaterte på den nyeste personopplysningsloven? Refererer til personopplysningsloven av 15.juni 2018. Vi har kun fått avvikende svar av læreren, så det hadde vært fint å få en bekreftelse dersom dere har fått det. 

Endret av snsn
Lenke til kommentar

Hei!

Jeg har også kommet opp i rettslære 2. I den forbindelse lurte jeg på om dere har fått noen beskjed om vi må være oppdaterte på den nyeste personopplysningsloven? Refererer til personopplysningsloven av 15.juni 2018. Vi har kun fått avvikende svar av læreren, så det hadde vært fint å få en bekreftelse dersom dere har fått det. 

Hei, vi har ikke fått noe beskjed om dette!

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg har også kommet opp i rettslære 2. I den forbindelse lurte jeg på om dere har fått noen beskjed om vi må være oppdaterte på den nyeste personopplysningsloven? Refererer til personopplysningsloven av 15.juni 2018. Vi har kun fått avvikende svar av læreren, så det hadde vært fint å få en bekreftelse dersom dere har fått det. 

https://www.udir.no/kl06/RTL1-03/Hele/Komplett_visning

Gitt det som står i pensum, så ser jeg vi skal kunne:

"gjere greie for grunnleggjande prinsipp for innsamling, lagring og behandling av personopplysningar"

Men da det bare er grunnleggende vi skal gjøre rede for dette vil jeg nok ikke tro det blir ett stort moment på eksamen.

Vi får se når vi får den på tirsdag!

Har dere sett på hvor mye papirer/ notater dere skal ta med. Jeg er Usikker på hvor mye som blir uhåndterbart!

Lenke til kommentar

https://www.udir.no/kl06/RTL1-03/Hele/Komplett_visning

Gitt det som står i pensum, så ser jeg vi skal kunne:

"gjere greie for grunnleggjande prinsipp for innsamling, lagring og behandling av personopplysningar"

Men da det bare er grunnleggende vi skal gjøre rede for dette vil jeg nok ikke tro det blir ett stort moment på eksamen.

Vi får se når vi får den på tirsdag!

Har dere sett på hvor mye papirer/ notater dere skal ta med. Jeg er Usikker på hvor mye som blir uhåndterbart!

Jeg vil anta at de fleste har sine notater lokalt på Pcen sin, og ikke i papir. Dette er også enklere å holde styr på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er forberedelsesdelen ute. 

Vi skal sette oss inn i: 
- Muligheten for angrerett etter angrerettsloven 
- Barn og foreldres erstatningsansvar
- Reglene om forurensning i naturen og rettene etter friluftsloven 

 

Selvom jeg selv føler dette er overkommelig, var det så absolutt uventet. Tror det aldri før har vært gitt oppgaver som omhandler friluftsloven og forurensningsloven på videregående? 

 

Hva tenker dere? 

Endret av Henrbr
Lenke til kommentar

Nå er forberedelsesdelen ute. 

Vi skal sette oss inn i: 

- Muligheten for angrerett etter angrerettsloven 

- Barn og foreldres erstatningsansvar

- Reglene om forurensning i naturen og rettene etter friluftsloven 

 

Selvom jeg selv føler dette er overkommelig, var det så absolutt uventet. Tror det aldri før har vært gitt oppgaver som omhandler friluftsloven og forurensningsloven på videregående? 

 

Hva tenker dere? 

Jeg er enig med deg med deg, min lærer sa det samme. Men les på de siste lovene i miljø så klarer du det 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan følte folk det gikk? Hva svarte dere på den oppgaven med cindy? Kunne hun levere bare skoene eller måtte hun levere vesken og?

Jeg følte det gikk greit. Drøftet alt, men konkluderte med at Cindy opptrådte i næringsvirksomhet, og dermed ikke var forbruker. Hun mistet derfor retten til å angre, jf. §1 første ledd. Etter det som fremgår av oppgaven bestilte hun ikke varene som ett sett. Derfor skrev jeg at hun ikke måtte returnere varene samlet. Dette fant jeg egt. ingen hjemmel for men bare skrev det, så håper ikke sensor gir meg slakt. Hvordan gikk det med deg?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg følte det gikk greit. Drøftet alt, men konkluderte med at Cindy opptrådte i næringsvirksomhet, og dermed ikke var forbruker. Hun mistet derfor retten til å angre, jf. §1 første ledd. Etter det som fremgår av oppgaven bestilte hun ikke varene som ett sett. Derfor skrev jeg at hun ikke måtte returnere varene samlet. Dette fant jeg egt. ingen hjemmel for men bare skrev det, så håper ikke sensor gir meg slakt. Hvordan gikk det med deg?

Jeg drøftet dette med forbruker/næringsdrivende jeg også, og var litt i tvil. Det gikk ikke frem av oppgaven hvorvidt Cindy hadde opprettet et AS el. som hun handlet gjennom, og heller ikke om varene KUN var til næringsbruk. Oppgaven ga ikke nok detaljer om Cindys plan for skoene og vesken. Valgte derfor å betrakte Cindy som en forbruker.

Endret av Speideren
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...