Jump to content
emmav

norsk eksamen 2019 10.klasse

Recommended Posts

hei! noen flere som kom opp i norsk skriftlig? i så fall, hva synes dere om tema? tenkte at vi kanskje kunne bruke denne tråden til å hjelpe hverandre og komme med tips til hverandre

Kom også opp i norsk skriftlig. Er veldig usikker på hva jeg synes om temaet. 

ja, Naboer liksom. vet liksom ikke helt hvilke type oppgaver de kan knytte opp mot temaet....

ja, Naboer liksom. vet liksom ikke helt hvilke type oppgaver de kan knytte opp mot temaet....

nettopp, vet liksom ikke hvilke oppgaver vi kan få og om vi får skjønnlitterære eller fagtekster.

Jeg tenker at vi kan få en oppgave om å sammenligne skriftspråkene.Svensk-dansk-norsk. Der vi skal skrive om språklige forskjeller som personlig pronomen osv.

Eller det kan komme om dialekt, slang osv.

Hva tenker dere om t.u.v?

Begge de kommer fra samme sted, men vis du merker er perspektivene de ser forskjellig. Begge guttene vet at de blir utestengt, men ene bryr ikke over andres syn. Det har blitt mer brukt muntlig språk, og det er mange skrivefeil i pronomen og preposisjoner. Første gutten vil leve litt normalt som alle, og vil ikke blitt behandlet forskjellig. Jeg klarer å se at han har et bra språk, men han er ikke glad over identitet sin. Så det er lurt å koble til identitet og språk her.

Begge de kommer fra samme sted, men vis du merker er perspektivene de ser forskjellig. Begge guttene vet at de blir utestengt, men ene bryr ikke over andres syn. Det har blitt mer brukt muntlig språk, og det er mange skrivefeil i pronomen og preposisjoner. Første gutten vil leve litt normalt som alle, og vil ikke blitt behandlet forskjellig. Jeg klarer å se at han har et bra språk, men han er ikke glad over identitet sin. Så det er lurt å koble til identitet og språk her.

Tusen takk

Disse kildene kan hjelpe alle som har norsk eksamen. http://www.brukskandinavisk.no/for-larere/ressurser.html#sprakforstaelse

Les noen av artiklene, mitt tips personlig er at vi må se på forskjeller, likheter og språkhistorie om skandinaviske språk. 

I læreplanen står det at vi må kunne språkhistorien, grammatikk, fordeler, grenser, kultur og sammenligne nabospråkene vår. I denne kilden finner du mange artikler som handler om det. Les godt og lykke til for alle som skal ha sidemål eksamen!!!

emmav skrev (På 20.5.2019 den 9.42):

hei! noen flere som kom opp i norsk skriftlig? i så fall, hva synes dere om tema? tenkte at vi kanskje kunne bruke denne tråden til å hjelpe hverandre og komme med tips til hverandre

Har noen dokumentet eller oppgavene som kommer på eksamenen/tentamenen om tema "Nabo"?

Trenger Hjelp.no skrev (På 19.11.2019 den 12.02):

Har noen dokumentet eller oppgavene som kommer på eksamenen/tentamenen om tema "Nabo"?

Har du oppgavene?

Hei, læreren min sa vi kommer kanskje til å beskrive talespråket til Jamal, og kanskje sammenligne det med vårt eget skriftspråk, enten norsk eller nynorsk. Hvordan ville dere beskrive Jamals talespråk?