Gå til innhold

TAFJORD: fra Altiboks til GET. IPTV <--> VLAN


Anbefalte innlegg

Hei!

Har fiber fra Tafjord og blir nå tvangsflytta fra Altiboks til GET da de har valgt de som ny leverandør. Har tidligere fjerna Zyxel-dritten som sendes med som standard og kobla direkte fra fiberkonverter til asus-router og satt riktig VLAN for å få IPTV til å fungere. Dette har fungert utmerket i flere år.

 

60074313_606555223194662_646837144958848

 

Har som dere da ser satt vlan 102 på internett og 101 på IPTV, samt aktivert IGMP Proxy og IGMP-snooping.

 

Dette får jeg nå ikke til med GET. Har fått opplyst om At vlan 191 skal brukes til IPTV og 192 til internett. Det fungerer ikke. Har også lest på forum at andre leverandører som leverer GET på fiber bruker vlan 10 til IPTV. Dette fungerer heller ikke.

 

Er det noen som kan hjelpe? :) Tafjord er selvsagt ikke noe hjelpevillig da det ikke er deres utstyr.

 

På forhånd takk!

Endret av twarr
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Var i kontakt med Tafjord da jeg ikke fikk noe til å fungere, og fikk beskjed om at de ikke ville supportere sånne løsninger som blant annet jeg kjørte. Altså, mediakonverter -> Egen router.

De ville derimot at jeg kjørte mediakonverter -> "fibermodem" (i bromodus) -> egen router. Så da avventer jeg nytt "fibermodem" fra de.

Endret av filllip
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg fant følgende VLAN:

 

201: Brukes til å styre alt-i-ett-boksen. Her sender de blant annet WiFi brukernavn og passord i klartekst.  

202: TV

203: Internet

 

Morroa er at jeg har bridge mode aktivert, men WiFi til Zyxel er fortsatt på. Her får man en ny WAN IP som er forskjellig fra den man får gjennom VLAN 203.

 

Edit: tilbakestillte switchen og satte opp truksa på nytt og nå funker alt som forventet. Det eneste lille jeg savner er å få dekoderen til å også være på samme subnett som resten av enhetene, slik man får brukt Chromecasten bedre. 

Endret av eksempel_123
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Hei,

Har også fått fiber fra Tafjord og TV fra Get nå.

 

Har satt hjemmesentralen til bridge modus og bruker pfsense som router, og internett funker bra.

Men får såklart ikke tv på get boxen uten at jeg kobler den også direkte til hjemmesentral, og da er den på et helt annet nett.

Noen som vet om det går å få det til å virke når get boxen  kobles til routeren min?

 

 

 

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
eksempel_123 skrev (På 2.7.2019 den 22.50):

Jeg fant følgende VLAN:

 

201: Brukes til å styre alt-i-ett-boksen. Her sender de blant annet WiFi brukernavn og passord i klartekst.  

202: TV

203: Internet

 

Morroa er at jeg har bridge mode aktivert, men WiFi til Zyxel er fortsatt på. Her får man en ny WAN IP som er forskjellig fra den man får gjennom VLAN 203.

 

Edit: tilbakestillte switchen og satte opp truksa på nytt og nå funker alt som forventet. Det eneste lille jeg savner er å få dekoderen til å også være på samme subnett som resten av enhetene, slik man får brukt Chromecasten bedre. 

Hvilken router bruker du? Kan du dele oppsett?

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Hei, ser det er lenge siden noen har postet her, men fikk det til å virke. Jeg hadde før fiber fra get nå telia. Hadde et moden som gikk inn i hjemmesentralen så i min ruter. Jeg fjernet hjemmesentralen og koblet modemet rett i min ruter som er RT-AC5300 så reinstalerte ruteren, da funket internet men ikke tv fra get/telia boksen den med android system.

Løsning: 

i menyen LAN > IP-Tv

Select ISP Profile: None

Choose IPTV STB Port: Lan3 (eller 4 spørs hvor du har get/telia boksen koblet i)

 

Special Applications: Disable (på alle de)

 

Hvis ikke det funka, prøv å ta ut strømen fra tv boksen og vent minst 10 min.

 

Fra noen svensker hvis ikke det funker: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1195763-sa-har-far-du-telia-iptv-att-fungerar-pa-asus-routers-utan-annan-utrustning

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...