Gå til innhold

Er det noen som kan å lage en gjestebok?


Anbefalte innlegg

Hei...

 

Har lange erefaringer med og bruke gjesteboker som ligger ut på nettet...

Enten er det så mye reklame... Eller er det noen som har svert trege servere, og noen servere detter stadig vekk. Så nå har jeg lyst til å lære å lage helt hjemmekodet gjestebok. Eller viss noen har noe bra eksempell tar jeg gjerne imot det også :yes:

 

Mvh. Kim Spets :)

 

EDIT: Ingen?

Endret av Kim Spets
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Joda, skal se hva vi kan få til. Men da blir det, at de kan legge inn innlegg. Se innleggene. Og du kan slette upassende innlegg. Men det er SQL, så du må ha database for at det skal virke. Men viss du vil ha ekstra funksjoner, så må du få hjelp av andre.

Men kan komme med noe iløpet av kvelden

 

DanielP

Lenke til kommentar

Et gjestebok script er en fin måte å lære seg php på, siden du kan lage det så enkelt eller avansert som du ønsker! Du kan velge å skrive dataen til en tekst fil eller sette det inn i en SQL database.

 

Her er et mini eksempel som skriver til en tekst fil:

 

Lag to filen, en som heter gjestebok.php og en som heter data.txt - pass på at det er skriverettigheter(CHMOD) til filen dersom den er på et *nix system (ikke windows).

 

Lagre dette innholdet i gjestebok.php

<h2>Gjestebok</h2><br>
<br>
<form method="post" action="gjestebok.php">
Kallenavn: <input type="text" name="kallenavn"><br>
<textarea name="tekst"></textarea><br>
<input type="submit" name="submit" value="Send!">
</form><br><hr><br>
<?php
$filen = "data.txt";

if(isset($_POST['tekst'])){ // hvis det er noe data i feltet TEKST

 // opner filen og leser inn alt innholdet
 $open_lese = fopen($filen, "r");
 $GammeltInnhold = fread($open_lese, filesize($filen));
 fclose($open_lese);
 
 // opner filen og skriver inn det nye innholdet + det gamle
 // på denne måten kommer de nyeste innleggene først!
 $open_skrive = fopen($filen, "w");
 fwrite($open_skrive, "<b>Kallenavn:</b> ".$_POST['kallenavn']."<br>\n <b>Dato</b>: ".date("Y-m-d H:i:s")."<br>\n <b>Tekst:</b><br>".nl2br($_POST['tekst'])."\n <br><br>".$GammeltInnhold);
 fclose($open_skrive);
}
include $filen;

?>

 

data.txt lar du være tom!

 

Lykke til og God Jul :xmas:

Lenke til kommentar

Tenker du på min php fil? Som sagt, så er den bare testet i windows, og der er ikke noe sak å opprette filer, men i linux må du passe på å ha skriverettigheter til området scriptet er i. Hvis du prøvde å kjøre scriptet fra området jeg hadde den på, så går det nok ikke, fordi chello har ikke støtte for PHP.

 

Hvis du så har støtte for PHP, så kan du lage en info.php fil som bare inneholder:

<?php phpinfo() ?>

 

Åpner du siden og ikke får noe phpinfo relaterte greier, så har du desverre ikke PHP.

 

Uansett, koden jeg lagde funker den (for windows hvertfall, og i PHP 4.3.4). Men den er ikke komplett løsning, du må vel endre en del til å få det slik du vil ;) Uansett, så er det jo grei kodelesing da, lære litt, ta ideer, vri det om slik du vil ha det osv :D Og, du ville jo lage det selv forstod jeg, så da er det bare å jobbe da :thumbs:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...