Gå til innhold

#Mistillitsforslag #Demokrati #PolitikereSomMelerSinEgenKake


Anbefalte innlegg

Politikere lyver velgerne sine midt opp i fjeset, drikker kaffe og ler av oss på kammerset.

Det kan iallefall virke sånn noen ganger.

 

Det sies at en muntlig avtale er like bindende som en skriftlig.

 

Når da en politiker står å lover velgerne sine en ting og senere stemmer over noe annet, kan det da stilles et mistillitsforslag mot den/de det gjelder.

Litt for å holde politikerne mer ærlige og litt for å gi mer av makten tilbake til folket.

 

Sitat: 

 

 

Mistillitsforslag foreligger når man i en gruppe foreslår å vedta at den valgte ledelsen ikke lenger har gruppens tillit. Mistillitsforslaget kan fremsettes overfor styre og tillitsmenn innen organisasjoner, partier, klubber og sammenslutninger av alle slag. Blir forslaget vedtatt, foreligger et mistillitsvedtak eller en mistillitserklæring, og de som vedtaket gjelder, må fratre sine verv.

https://snl.no/mistillitsforslag

 

Jeg tenker nå på bompengesaken i Drammen og omegen der det er planlagt ca 40 bommer og enkelte privatpersoner må regne med opptil 20 000,-  ekstra i utgifter pr år.

 

Det er sikker nær utallige saker man kunne tatt opp her.

Og jeg mener det er på høy tid man får gjort noe.

Vi (folket) trenger jussen på vår side, så derfor poster jeg her.

 

Det som er litt påfallende er at enkelte partier har ytret at ikke alle 28 000 i underskriftskampanjene kan være ekte borgere. 

 

Hvordan kan 28 000 gå sammen og ytre mistillitsforslag mot enkelte profilerte politikere som jobber mot velgerne sine?

Eller finnes det noe annet i jussen som kan brukes?

 

Vær snill og ikke kom med noe fjas om at det kan vi gjøre over stemmeseddelen..

Har man lovt noe og inngått en avtale, så får man stå for det eller ta følgene.

 

Hvis nok politikere må ta sin hatt og gå, så vil nok de gjenværende være mer gjennomskuelige i sin politikk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...