Gå til innhold

valg av overvåkningskamera


Anbefalte innlegg

Jeg har kjører iSpy på en gammel laptop tilkoblet to usb-kamerar med bevegelsesdetektering i software og et viltkamera med innebygget PIR og nattsyn som lagrer på minnekort. Bare siden snøen gikk har disse fanget opp 4 uidentifiserte personer i hagen! En av disse kom kl 2 om natta og gikk med lykt og lyste på sykler og leker som sto ute. Hva de andre foretok seg er ukjent da de forsvant ut av kameraenes synsfelt. Dette er nok til at jeg ønsker å forbedring av systemet. Hvilke kameraer er billig og bra? Hvilke funksjoner/spesifikasjoner bør man se etter?

 

Det som er problemene med dagens oppsett er:

- usb begrenser hvor kamera kan stå (begrenset kabellengde, usbkabel har også stor plugg som gjør at den ikke kan stikkes igjennom små hull)

- viltkamera går tom for batteri

- viltkamera må tas ned for å se igjennom opptakene

- usb kamera har ikke nattsyn

 

Nattsynet på viltkamera funker tålelig bra innenfor midtre halvdel av bildet

Erfaringer så langt er at bevegelsesdetektor på viltkamera er for treg. Om noen går for fort forbi, rekker den ikke starte opptaket før personen nesten har gått ut av bildet på andre siden. Den gir også mange falske opptak ved at den trigges av fugler og katter.

Bevegelsesdetekteringen i iSpy har enda flere falske opptak enn viltkamera. I tillegg til å trigges av (nærflygende) fugler (men ikke av katter), trigges den også av trær i bevegelse og endringer i lysforhold (skyer). MEN for å finne ut om et opptak på viltkamera er falsk må man se filmen, mens i iSpy lages thubs av det framet som utgjorde størst bevegelse, slik at man raskt kan se over bildene uten å åpne filmer for å finnes ut om de er falske. iSpy lagrer også filmen fra et par sekunder FØR bevegelsen ble detektert, slik at man ser hvor personen kommer fra.

Jeg liker iSpy, men er åpen for alternativer. Bevegelsesdetekteringen kan helt sikkert justeres inn bedre enn det jeg har gjort.

 

Noen kameraer har bevegelsesdetektor (PIR). Har det noen hensikt i kombinasjon med ispy? Vil man da oppnå samme problem som med viltkamera; at personer rekker nesten å gå ut av bildet før opptak starter?

 

Så det jeg trenger i nye kameraer er:

- nattsyn, minst 10 meter, uten lys som avslører hvor kamera står

- fortrinnsvis kablet nettverk, aller helst med PoE, men det ser ut til å koste nesten 4 ganger mer enn wifi kamera.

- tåler vind og regn

- lite i størrelse

- kanskje bevegelsesdetektor?

 

Forslag til rimelige modeller? (antagelig er dette ebay-handling)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Ett par ting.

 

Kamera så er høyere oppløsning oftest bedre for å identifisere, men det kan være greit og også sjekke nattmodus oppløsningen.

 

Du kan i iSpy sette område den skal detektere i på kamera, slik at man kan unngå trær osv som kan gi en del falske opptak.

 

Hvis du sjekker ut DIYperks, så hadde han en video hvor han laget overvåkingskamera av webkamera fra Laptoper som ga veldig skjulte kameraer. Disse krevde dog USB. Det finnes billige utstyr som gjør at du kan sende USB signaler over en nettverkskabel, for forlenger lengden langt. Men blir nok ikke full oppgitt lengde på video vil jeg tro.

 

Hvis du har flere kameraer på USB, pass på at de ikke bruker samme USB utgang, f.eks. via hub, da de vil ødelegge for hverandre pga båndbredden. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...