Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Spole og Kondensator i paralellkobling.


Anbefalte innlegg

I en strømkrets slik som vist på figuren er tilført spenning U = 230 V og frekvensen f = 50 Hz. Reaktansen av kondensatoren er = 200 Ω. Spolen har en reaktans 250 Ω og en resistans R = 100 Ω.

 

a) Beregn strømmen gjennom kondensatoren og strømmen gjennom spolen .

b) Hvor stor er kapasitansen i kondensatoren C?

c) Hvor stor er induktansen i spolen L?

post-293136-0-01934200-1552234934_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ny post siden jeg ikke får formler og bilder i samme post.

 

Spolen har en resistans chart?cht=tx&chl=R,en induktiv reaktans chart?cht=tx&chl=X_L og en Impedans chart?cht=tx&chl=Z.

 

chart?cht=tx&chl= X_L = 2\pi * f * L

 

chart?cht=tx&chl= Z = \sqrt{R_L^2+X_L^2}

 

For å regne induktans snur jeg formelen chart?cht=tx&chl=X_L = 2\pi * f * L og får chart?cht=tx&chl=L = 2\pi * f * X_L

 

Kondensatoren har en kapasitet chart?cht=tx&chl=C.

 

For å regne kapasitet snur jeg formelen chart?cht=tx&chl=X_C = \frac{1}{2\pi*f*C} og får chart?cht=tx&chl=C = \frac{1}{2\pi*f*X_C}

 

Men når jeg skal regne Strømmen chart?cht=tx&chl=I, kan jeg bruke chart?cht=tx&chl=I = \sqrt{I_S\quad^2+I_C\quad^2}\quad eller må jeg bruke effekttrekant?

 

Hvordan fungerer det med effekttrekant når en spole og kondensator er i paralellkobling ?

Og hvordan blir faseforskyvningen når strømmen ligger 90º forran spenningen i kondensatoren, 90º bak spenningen i spolen og i fase over resistansen?

Endret av Mr.Q
Lenke til kommentar

Oppgaven spør kun om strømmen mellom kondensatoren og strømmen gjennom spolen, ikke den totale strømmen. Du trenger heller ikke å tenke på faseforskyvninger i denne oppgaven.

 

Når du snur formler så kan du ikke bare bytte posisjon på enheter/variabler sånn helt uten videre, det fungerer i formeler som den for reaktans i kondensatorer, Oms lov etc,(spørs også hvordan du vil snu den) men slik som du har gjort det formelen for reaktans i spoler.

 

Effekttrekanten gjelder kun for effekt, andre ligende trekanter blir gjerne kalt noe annet, men du kan kun bruke dem der en verdi representerer en verdi i,påoverunder en spole/kondensator, en annen verdi det samme for en resistor og den tredje for hypotenusen i den trekanten. I denne oppgaven må du legge sammen to slike trekanter. Siden oppgaven ikke spør om det så skal jeg vise deg. Jeg bruker deg jeg kan fra elektroingeniør og gjør alt om til trekanter, så det kan kanskje bli litt rart.

 

Da må du først finne ut fasen til chart?cht=tx&chl=I_C og chart?cht=tx&chl=I_L. chart?cht=tx&chl=I_C er enkel, den er chart?cht=tx&chl=90^{\circ}, mens chart?cht=tx&chl=I_L må man regne seg frem til. Vi begynner med å regne ut impedansen i grenen til spolen chart?cht=tx&chl=Z_2 = \sqrt{R^2+X_C^2} = \sqrt{100^2+250^2} = 269.3 \Omega Jeg vet at "fasen" til impedansen er lik den negative fasen til strømmen, så vi regner den ut. chart?cht=tx&chl=\theta_{Z_2}= \arctan{\frac{X_L}{R}}=\arctan{\frac{250}{100}}=68.2^{\circ} Her gjelder det vite at invers tanges kan lure deg, så hold tungen bent in munnen! Vi fortsetter og regner ut strømmen gjennom spolen. chart?cht=tx&chl=V=\frac{U}{Z_2}=\frac{230}{269.3} = 0.85A Fasen er da chart?cht=tx&chl=-68.2^{\circ}
Siden vi skal legge sammen to strømtrekanter så må vi regne ut de fiktive strømmene gjennom resistansen og spolen. chart?cht=tx&chl=I_R og chart?cht=tx&chl=I_{X_L}. Vi vet at chart?cht=tx&chl=I_L = \sqrt{I_R^2 + I^2_{X_L}} og at vinkelen mellom chart?cht=tx&chl=I_R og chart?cht=tx&chl=I_L er lik absoluttverdien av fasen,  chart?cht=tx&chl=68.2^{\circ}. Dette bruker vi til å regne ut chart?cht=tx&chl=I_R og chart?cht=tx&chl=I_{X_L} der

chart?cht=tx&chl=I_R = I_L \cdot \cos 68.2^{\circ} = 0.32 og chart?cht=tx&chl=I_{X_L} = I_L \cdot \sin 68.2^{\circ} = 0.79

 

Så går vi videre ut på utregningen av strømmen chart?cht=tx&chl=I_C = \frac{V}{Z_1} = \frac{230}{200} = 1.15 A med en fase på chart?cht=tx&chl=90^{\circ} Husk chart?cht=tx&chl=Z_1 = X_C i dette tilfellet

 

Da er vi klare for å legge sammen strømmene. Vi må trekke chart?cht=tx&chl=I_{X_L} fra chart?cht=tx&chl=I_C og beholde chart?cht=tx&chl=I_R og bruke dem som kateter i en ny trekant for å finne totalstrømmen

 

chart?cht=tx&chl=I_{noe} = I_C - I_{X_L} = 1.15 - 0.79 = 0.36 A

chart?cht=tx&chl=I_{tot} = \sqrt{I_{noe}^2}{I_R^2} = \sqrt{0.36^2 + 0.32^2} = 0.48 A

For fasen chart?cht=tx&chl=\theta= \arctan{\frac{I_{noe}}{I_R}}=\arctan{\frac{0.36}{0.32}}=48.37^{\circ}

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når du snur formler så kan du ikke bare bytte posisjon på enheter/variabler sånn helt uten videre, det fungerer i formeler som den for reaktans i kondensatorer, Oms lov etc,(spørs også hvordan du vil snu den) men slik som du har gjort det formelen for reaktans i spoler.

Ja jeg har skjønt at formelsnuingen min er helt feil, resultatene blir noe gale.

Men jeg har i teorien lært å snu formler og formelboken min inneholder som regel bare formlene en vei.

 

chart?cht=tx&chl=X_L = 2\pi*f*L

 

chart?cht=tx&chl=\frac{X_L}{L}=\frac{2\pi*f*L}{L}

 

chart?cht=tx&chl=\frac{X_L}{L}={2\pi*f}

 

chart?cht=tx&chl=X_L*\frac{X_L}{L}={2\pi*f*X_L}

 

chart?cht=tx&chl=L={2\pi*f*X_L}

 

 

Jeg bruker deg jeg kan fra elektroingeniør og gjør alt om til trekanter, så det kan kanskje bli litt rart.

 

Ble ikke så veldig rart men sliter litt med cos, sin, tan og faseforskyvning. Selv om jeg sliter litt med Trigometrien så skjønner jeg strømregningen din.

 

Men det er sent nå, jeg må få se på det i morgen kveld, og satser på å løse oppgaven da.

 

Gikk du VG 1 + VG 2 Elektro og Påbygg eller gikk du Studiespesialisering før Høyskolen?

Lenke til kommentar

Formelsnuingen din er fremdeles gal. Jeg viser deg.

 

chart?cht=tx&chl=X_L = 2\pi fL

chart?cht=tx&chl=\frac{X_L}{2\pi f} = \frac{2\pi fL}{{2\pi f}

chart?cht=tx&chl=\frac{X_L}{2\pi f} = L

 

Grunnen til at det kan bli litt rart er fordi at jeg løser oppgavene med såkalt steady-state analyse der jeg bruker visere(phasors) også redusrerer jeg det ned til kun trigonometri, gjerne ganske så ute av rekkefølge

 

Jeg gikk VG1, VG2 data og elektrnikk og VG3 dataelektronikerfaget, gikk i lære, tok fagbrev også forkurs før høyskole.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...