Gå til innhold

Stjerne/trekant -koble 3 varmeelement. Effektberegning


madammim

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har 3 varmeelement som kan kobles stjerne/trekant vha lasker. Hvis hvert element er 24 ohm og spenningen er 230 volt, hvor mye effekt får jeg ut av elementene ved de 2 oppkoblingene?

 

Er noen år siden jeg lærte dette, men tenker at P=U2/R som gir 230*230/24= 2233W per element i trekant. Så gange med 3 for å få totaleffekt, 6670W. Blir dette rett?

 

Hva så med stjerne? Er det bare å tenke 2 element i serie *3, altså halve effekten?

 

Håper noen kan rettlede meg her  :)

Endret av madammim
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må regne med spenningen som ligger over hvert element. I trekant er det 230V over hvert element, da er det korrekt slik du har beregnet.

 

Når du gjelder stjerne er det ikke korrekt å dele effekten i to. Du dele spenningen på roten av 3. Dvs nesten 133V og deretter benytte samme fremgangsmåte som før.

Lenke til kommentar

Du må regne med spenningen som ligger over hvert element. I trekant er det 230V over hvert element, da er det korrekt slik du har beregnet.

 

Når du gjelder stjerne er det ikke korrekt å dele effekten i to. Du dele spenningen på roten av 3. Dvs nesten 133V og deretter benytte samme fremgangsmåte som før.

Tusen takk for svar.

 

Da blir altså effekten lavere enn halvparten ved stjerne, mer 1/3? 133*133/24 gir 737W per element. Totalt 2211W. 

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Hei,

Jeg vil bare gjøre dere oppmerksom på at hvis noen bor i, eller flytter til, mellomeuropa, og spesielt i Sveits, så er det 380VAC på trekantkopling og 240VAC på Y eller stjernekopling. Så slutteffekten er noe anderledes.

Dette kan by på noen overraskelser.

Men forholdet til trekant/stjerne kopling er den samme, idet de tre fasene er tredelt på 3x120 grader.

Endret av Ikjelberg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...