Gå til innhold

Waterchill med Cola! LOL!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
sikkert en god ting å skryte av........      de første dagene

 

en så vil det vel bli lit etsing og tæring på vankjølinga (brus har vel PH 1.4 +-) og det er jo j*vlig søtt, så det kan kanskje komme noen alger å bosette seg i vannkjølinga hans.

 

menemen, høy harry-faktor :D

pirke litt.. ph på 1,4 er ikke søtt det er surt :yes:

pirke enda litte granne till...

 

jeg mente "(brus har vel PH 1.4 +-) og det er jo foresten j*vlig søtt"

 

bra nå :p

Når du snakker om ph verdi under 7 er det jo alltid surt, ikke søtt. 7 er nøytralt og over 7 er basisk. Stemmer ikke dette da?

Lenke til kommentar

hm....alt under 7 på phskalaen er surt jo (nå skal det nevnes at selv om det høres fryktelig ille ut med en ph på 1 så er det ikke så gærent...prøv å hell litt cola på stuebordet og følg nøye med mens det etses bort :p). Cola har en meget lav ph og burde derfor kunne nøyraliseres etter alle kunstens regler( siden syre er et stoff som kan avgi protoner og base er et stoff som kan oppta protoner dvs. disse vil ved lik blanding nøtralisere seg og danne et stof med pH rundt 7). Så hvis han tilsetter litt NH3 eller noe annent basisk stoff med ca 0,1mol eller noe så går det finfint....eneste problemet vil være sukkeret....men litt algestoffer (les; bekjempende) fra dyreforhandlere i tillig til opprensning ved klor kan dette faktisk gå... :thumbs:

Lenke til kommentar

pirke enda litte granne till...

 

jeg mente "(brus har vel PH 1.4 +-) og det er jo foresten j*vlig søtt"

 

bra nå :p

Når du snakker om ph verdi under 7 er det jo alltid surt, ikke søtt. 7 er nøytralt og over 7 er basisk. Stemmer ikke dette da?

jo, men hvis du ser litt nøyere etter i setningen ser du at det med ph står i parantes "()" så det jeg skriver om PH og søthet har ingen samenheng i setningen, de er jo avskilt med paranteser "()"

 

*prøve å skrive om det en gang til*

"(brus har vel PH 1.4 +-) og det er jo foresten j*vlig søtt"

 

ser du parantesene nå? :p

Lenke til kommentar

"Prnkstr" det som er med nøytralisering er at en syre er et stoff som kan gi fra seg hydrogenioner, H+. Dette er da ikke protoner, da protoner er de positive ladningene i atomet og er samlet i kjerna i atomet og elektroner er negative ladde og beveger seg i "elektronskall" som er rundt selve kjerna i atomet. Så H+ er et hydrogenion eller man kan vell kalle det for et H+ -atom også. Har så langt ikkje vært borti at atomer eller ioner deler protoner seg i mellom, men eletroner. Ettersom jeg ikkje er helt inne i kjemien så tror jeg du må også lese litt eller vite litt før du gir et slikt utslag. Folk rett meg hvis jeg forklart noe litt uforståelig eller noe galt!! Så slipper folk å lære noe i den gale veien

Endret av k_drey
Lenke til kommentar

hehehe

 

Cola på tanken.. morsomt.. :p

 

hadde vært noe å hatt på TG det, en PC med en tappekran i fronten av PC'n direkte koblet til tanken på 'vann'kjølingen og når man ble tørst så var det bare å ta frem en kopp og tappe i ett glass med varm (yuk!) cola. nærmer tanken seg tom så er det bare å fylle på med mer cola :lol:

 

uansett, fra spøk til 'alvor', er det noen som vet hvor effektivt Cola tar opp varme og transporterer den? etter min logikk så er cola dårligere enn vann da cola inneholder en hel drøss med kjemikalier og sukker.. noen som vil regne på det? ;)

 

PS, vet Cola har blitt brukt på bilverksted der seriøst skitne bildeler (full av olje, gris, asfalt og greier) ble lagt i cola bad over natten og når man plukket opp delen igjen så var den skinnende ren, ikke ett fnugg av skitt igjen ;)

Lenke til kommentar
"Prnkstr" det som er med nøytralisering er at en syre er et stoff som kan gi fra seg hydrogenioner, H+. Dette er da ikke protoner, da protoner er de positive ladningene i atomet og er samlet i kjerna i atomet og elektroner er negative ladde og beveger seg i "elektronskall" som er rundt selve kjerna i atomet. Så H+ er et hydrogenion eller man kan vell kalle det for et H+ -atom også. Har så langt ikkje vært borti at atomer eller ioner deler protoner seg i mellom, men eletroner. Ettersom jeg ikkje er helt inne i kjemien så tror jeg du må også lese litt eller vite litt før du gir et slikt utslag. Folk rett meg hvis jeg forklart noe litt uforståelig eller noe galt!! Så slipper folk å lære noe i den gale veien

Mulig det stemmer...men det står svart på hvitt i kjemiboken min at "Syre er et stoff som kan avgi protoner" og at "base er et stoff som kan ta opp protoner". Dette vil da si at ved alle syre og basereaksjoner vil protoner (H+ioner) gp fra ett stoff til ett annent. Dette kalles en protolysereaksjon hvis jeg ikke husker helt feil og er reversible (de kan gå begge veier). ;)

Lenke til kommentar
Uansett tærer jo cola på det meste. Blokkene Asetek bruker er jo i halvt plexiglass, og tåler ikke allverden av ymse stoffer.

Har forresten hørt flere ganger at rørleggere bruker cola til å rense toalettene med.. :thumbs:

stemmer det!

 

Muttern sa til meg en gang at man skulle helle en halv liter cola i dassen å la det stå over natta for å få det skillerlig rent.

 

Hun hadde vist lest i noe blad eller hørt fra noen andre..

 

-God Jul alle sammen!-

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...