Gå til innhold

Drivere i linux - Hvordan?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

jeg har et nettverkskort jeg ike får til å funke. Jeg har lastet ned drivere, men så står det litt stilt. Hva skal jeg gjøre med driverene? det står i en tekst-fil at jeg skal legge dem i en mappen som ikke eksisterer på min intstallasjon...

 

Jeg har Redhat7.2 og redmond (Lycoris Desktop) linux.

 

I redmond linuxen får jeg ikke USB musen til å virke heller. Jeg har valgt at jeg har en USB mus, men den virker liksom ikke.. noen som vet hva som kan være gale?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg klarer ikke å holde meg vekke.

Hvis slike spørsmål retter seg mot Windows og ikke Linux så sier alltid Linux brukere:

Det ser man hvor ustabilt Windows er. Bill Gates er jo bare ute etter penger, her ser du hva du får. Jaja, det er vel bare til å punge ut en tusenlapp da, så har du neste versjon av Windows hvor denne funksjonen kanskje virker....

 

Men,men, så er sikkert du en uerfaren Linux bruker, som tidligere brukte Windows. Du er nå ute etter å prøve noe nytt, noe som er bra. Men jeg håper dette OSet dekker ditt behov.

 

Så til problemet ditt. I Linux så kan ting virke meget avansert, det er ikke likt Windows, som du kanskje ser. Her må man ofte bruke konsollen får å løse problemene dine. Det er jo som å gå tilbake til DOS i Windows. Men det er værre, Linux sitt mappesystem er helt merkelig i forhold til Windows sitt, hvis du tenker fremdeles på C:Windowssystemdrivers... så er det ikke C:LinuxSystemdrivers på linux, her er alt så merkelig, er jeg kommet på feil klode?

Det du må gjøre er å huske hvor du har lagt driveren, komme deg i konsollen og skrive:

Noe som jeg egentlig ikke har peiling på...

 

 

Lykke til

Lenke til kommentar

Angående de driverne kan jeg ikke hjelpe deg uten å se problemet på skjermen.....

 

Men angående USB kan jeg kanskje gjøre d.

Første kan du skjekke om du har kildekoden til kernelen din (/usr/src/). Der skal d være en undermappe

ved navn Linux eller en snarvei som heter Linux.

Hvis d ikke er noe ved navn linux, se etter en mappe ved navn Linux-2.X.X

Finnes denne mappen der så åpner du en console i den mappa (ikke spør hvordan for jeg kjenner ikke til windowmanageren din) og skriver: ln -s linux-2.X.X Linux (hvor X.X er versjonummer, man får jo ikke andre kernels enn 2.x.x) da d er gjort må du gå i mappa linux fra console'en (cd Linux), inne i den mappa skriver du "make xconfig" (hvis du kjører X når du gjør dette, men siden xconfig er enklere enn config anbefaler jeg å kjøre X.

Etterpå kjører du make clean (hvis du brukte original kildekode som sikkert var fiksa litt på), deretter "make dep" og så "make modules" + "make modules_install" "make bzImage" (med stor i )

 

etter dette er d sikreste å gå i mappa /arch/i386/boot (ett eller annet i den dur) hvis du lurer så ligger denne mappa i Linux mappa og kopierer og skriver "cp bzImage /Mittnavnpåkernelenmin"(hehe)

så går du tilbake til Linux mappa 3-4 hakk lengre nede og skriver "cp System.map /boot/mittnavnpå-System.map-filasomtilsvarermittnavnpåkernel" og pass på at d er .map.

Du kan (og bør) ikke kalle denne fila for System.map

 

Når du har gjort dette går du i /boot/ renamer litt

 

"mv System.map gammelSystem.map (f.eks.) og så skriver du "ln -s mittnavnpåsystem.map System.map"

 

 

Nå har tiden kommet for å editere lilo.conf (regner med at du kjører lilo, gjør du ikke får du be andre om hjelp.

 

kan kanskje lønne seg å ta en backup av lilo.conf (cp lilo.conf lilobackup.conf) så kan du editere lilo.conf med f.eks en teksteditor (vi stinker) i X.

En eller annen plass står d noe som vmlinuz

der d står vmlinuz skriver du inn d du kalte kernelen din.

"save"

i console skriver du lilo

 

da får du opp noe som

 

LILO

Added XP*

Added Linux

 

(d står d med meg, stjerna betyr at XP er primary boot)

 

OBS! hvis: mittnavnpåkernel = ****ihelvetesdritt

bør mittnavnpåSystem.map = ****ihelvetesdritt.map

 

Hvis d er noe annet du lurer på skjekk på IRC (irc.openprojects.net)

 

OG en liten ting til slutt:

_____________________________________________________

Grimmy dette forumet er beregnet for å hjelpe folk, et lite saklig innlegg.

Hvis du absolutt vil diskutere Windows vs. Linux får du sette opp en tråd der du kan smiske for pengesugeren Gates

 

 

_____________________________________________________

Tresprit

 

Windows for the one with much money and little time

---------------------------------------------------

Linux to the one who optimizes his System and don't like bluescreens

 

[ Denne Melding var redigert av: Tresprit på 2002-03-04 17:49 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...