Gå til innhold

Mesh-nettverk med flere ethernet tilkoblinger


Anbefalte innlegg

Hjemme har eg 4 stk-airties som mesh-nettverk. Alle disse går gjennom en cisco sg200 18ports switch. Situasjonen er slik: Har 3 i selve huset og har 1 me kabel frå switch opp til en garasje med kino. Det vil seie at det er 1 airties i stua med ethernet tilkobling og 1 på garasjen med ethernet. Opplevde tregt internett hjemme nå nylig og fann ut at det var bare den på garasjen som var tilkoblet ethernet og de her nede fikk internett fra den, ikke løge det gikk tregt. Fann ut at switchen ikkje hadde enabla jumbo frames. Når eg aktivert den igår funka det som en kule og både den i stova og garasjen fikk signal via ethernet. Idag er det plutselig det samme problemet, bare at nå er jumbo frames fortsatt på? Har skrudd den av og på uten hell. 

Skjønner ingenting?

 

Takk for svar

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Dersom du ikke vet hva du driver med så har det ingen hensikt å enable jumboframes - Da må dette aktiveres på alt utstyret ditt og max MTU på internett trafikk er 1500 uansett før det fragmenteres (ISP styrt pga ethernet II standard), så med mindre du sender store pakker internt på LANet ville jeg strøket dette. 

Her ville jeg egentlig begynt allerede med mediaconverter/modem og sjekket opp båndbredde direkte i disse, for så å jobbe meg utover. 

 

Om jeg ikke husker helt feil så er Airties konfigurert slik at du kobler en med kabel som da opererer som base, også kobles de resterende trådløst til denne. Flere kan naturligvis kobles via kabel, men antar du da mister "mesh" funksjonaliteten.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Dersom du ikke vet hva du driver med så har det ingen hensikt å enable jumboframes - Da må dette aktiveres på alt utstyret ditt og max MTU på internett trafikk er 1500 uansett før det fragmenteres (ISP styrt pga ethernet II standard), så med mindre du sender store pakker internt på LANet ville jeg strøket dette. 

Her ville jeg egentlig begynt allerede med mediaconverter/modem og sjekket opp båndbredde direkte i disse, for så å jobbe meg utover. 

 

Om jeg ikke husker helt feil så er Airties konfigurert slik at du kobler en med kabel som da opererer som base, også kobles de resterende trådløst til denne. Flere kan naturligvis kobles via kabel, men antar du da mister "mesh" funksjonaliteten.

Sent ute til ballet jeg og, men når du kablet flere AirTies så brukte de jumbo-frames seg imellom, mens trafikken fra AirTies til ruter ikke trengte Jumboframes. Med firmware 2.44 eller høyere trenger du ikke lenger jumboframes.

Har du gjort noen endringer på Cisco'en eller nettverket generelt? Når du kabler flere AirTies så bruker de Spanning Tree seg imellom så prøv å skru det av på Cisco'en.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...