Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Parkeringssensor fungerer ikke lenger


Anbefalte innlegg

Jeg har en Audi A3 2014-modell med optisk parkeringssensor bak. Dette har fungert bra frem til forrige uke hvor sensorene sluttet å fungere.

 

Når jeg setter bilen i revers kommer det kun en konstant pipelyd som blir borte når bilen settes i Drive. Det kommer ikke lenger opp bilde av ryggesensorene på skjermen når bilen settes i revers.

 

Det er ikke møkk/snø/is på sensorene. Se vedlagte bilder av innstillingene på bilen som er grået ut.

 

Hva kan være feil?

post-213423-0-95088600-1547055511_thumb.jpg

post-213423-0-92214700-1547055516_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ta alltid diagnose først på bilen, før en spør da er det lettere å gi svar. Også legg ut diagnose rapporten helst en auto scan fra bilen. 

Hva sa diagnosen hva slags feilkode kom opp på den?

Tur heller det feil på styrenheten, en på den en selve canbusen. Den kan feile en gang i blant men heller svert sjelden.

Om ikke du har drevet med noen koblinger eller har gjort noe som har kortsluttet canbusen.?

Da må du finne ut hva som er årsaken til den har tatt kvelden.

Lenke til kommentar

Var innom merkeverksted tidligere i uka, og de slettet alle feilmeldinger som lå inne. Dette fikset feilen på ryggesensor.

 

Hva diagnosen sa vet jeg ikke.

 

Ila de 5,5 årene jeg har hatt bilene så har det hendt 4 ganger når jeg kjører motbakke på vinteren at noen av hjulene spinner. Det som da har skjedd er at alle lampene i dashbordet lyser (dekktrykk, esp, adaptive cruise, abs, bremser, styring etc). Dette er feilmeldinger som kommer når hjulene spinner noe "annerledes" enn når vanlig esp lampe blinker på glatt føre. Disse lampene slukker når bilen har vært avslått i 15-30min. Tydeligvis så klarte ikke bilen å slette alle disse feilmeldingene på styreenheten selv denne gangen, og da måtte merkeverksted inn å slette.

 

Jeg sjekket dette hos forhandler for et par år siden og fikk følgende tilbakemelding: "Den innterresante er feilen vedr. ABS: C101269 ABS funksjon. Urealistisk signal sporadisk. Dette skyldes sannsynligvis at 1 hjul spinner med vesentlig høyere omdreieningshastighet enn øvrige hjul ref. kundeutsagn. -Finner ingen tpi ang. dette. Bil anses som i orden."

Lenke til kommentar

Var innom merkeverksted tidligere i uka, og de slettet alle feilmeldinger som lå inne. Dette fikset feilen på ryggesensor.

 

Hva diagnosen sa vet jeg ikke.

 

Ila de 5,5 årene jeg har hatt bilene så har det hendt 4 ganger når jeg kjører motbakke på vinteren at noen av hjulene spinner. Det som da har skjedd er at alle lampene i dashbordet lyser (dekktrykk, esp, adaptive cruise, abs, bremser, styring etc). Dette er feilmeldinger som kommer når hjulene spinner noe "annerledes" enn når vanlig esp lampe blinker på glatt føre. Disse lampene slukker når bilen har vært avslått i 15-30min. Tydeligvis så klarte ikke bilen å slette alle disse feilmeldingene på styreenheten selv denne gangen, og da måtte merkeverksted inn å slette.

 

Jeg sjekket dette hos forhandler for et par år siden og fikk følgende tilbakemelding: "Den innterresante er feilen vedr. ABS: C101269 ABS funksjon. Urealistisk signal sporadisk. Dette skyldes sannsynligvis at 1 hjul spinner med vesentlig høyere omdreieningshastighet enn øvrige hjul ref. kundeutsagn. -Finner ingen tpi ang. dette. Bil anses som i orden."

Når dette skjer etter gjentakelse så vil dette være et evig problem. Du tar den raske løsningen å slette feilkoder midlertidige.

Du skule tatt med loggen noe som du kan få om du spør. Dermed kan en prøve å finne ut hva som er årsaken til dette. Ellers så vil det nok bare bli være og bilen har fortsatt samme problem. 

 

 

Dette har noe med strøm å gjøre en eller annen plass, så er det nok en svikt.

 

Men så lenge du er fornøyd og det løste seg så er det jo bra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...