Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Noen spørsmål om privatist og nytt vitnemål


Anbefalte innlegg

Heisann! Jeg har søkt litt rundt om dette og sett litt på utdanningsdirektorates nettsider og lignende, men har ikke helt funnet svarene jeg ser etter, lurte kanskje på om noen her visste noe om det eller kan peke meg i riktig retning.

 

Først og fremst, jeg gikk ut av Vgs i vår, og hadde da tatt 1P matte på vg1 (6 på standpunkt), 2P på vg2 (5 på standpunkt) og nevner også at jeg hadde friluftsliv 1 på vg3 som jeg fikk 4 i standpunkt i (kommer tilbake til den senere).

 

Innså i løpet av videregående at jeg trengte S1+S2 matte, så tok S1 eksamen nå på høsten som privatist og fikk 6 på den, som jeg er utrolig fornøyd med. Skal ta S2 som privatist nå til våren. 

 

Spørsmålene jeg har er som følger:

 

1) Hvordan får jeg dokumentert S1 matten jeg tok som privatist? Er dette noe som skolene automatisk sender inn til samordna opptak og dermed oppdaterer mitt elektroniske vitnemål, eller må jeg få et kompetansebevis på det og da gå tilbake til den videregående skolen jeg gikk på for at dem skal lage et nytt vitnemål som de sender inn? Jeg tok privatisteksamen på en annen videregående skole enn den jeg gikk på, må jeg da evt få kompetansebevis fra den skolen for eksamen, og så gå til den skolen jeg gikk på for å oppdatere vitnemål, eller er det den skolen jeg tok privatisteksamen på som oppdaterer vitnemålet mitt?

 

2) Er det slik at S1 matten min erstatter 2P matten fra vg2 på vitnemålet, eller vil det bare legges til i tillegg?

 

3) Hvis det stemmer at S1 erstatter 2P, vil da S2 erstatte et av valgfagene mine fra VG3? Da må det jo blir friluftsliv siden de andre fagene mine var samfunnsøkonomi og rettslære, og jeg må ha to fag fra samme programområde, I tillegg fikk jeg bedre karakterer i de fagene enn friluftsliv. Hvis jeg får en 5 eller til og med 6 på S2, vil det jo passe perfekt om det rett og slett bare erstatter friluftsliv på vitnemålet, det vil jo hjelpe en del på snittet! 

 

4) Tilleggsspørsmål som sannsynligvis ikke har så mye å si; hvis jeg søker studie til høsten (vil da søke informatikk og trenger da S1+S2), hvordan fungerer det med tanke på at jeg søker i april men ikke har eksamen før i mai/juni? Får jo heller ikke svar på eksamenskarakteren før en stund etter det. Hvis det stemmer slik fra spørsmål 1 at jeg må dra til skolen med kompetansebevis fra eksamen for at de skal oppdatere vitnemålet, betyr det at jeg vil ha et svært kort tidsrom for å skaffe kompetansebevis, for så å dra til den andre skolen for å oppdatere vitnemålet (med tanke på at skolene stenger for sommeren)?. Ville jo vært en del mindre stress om eksamen bare ble lagt inn på samordna opptak automatisk. Som sagt vil sannsynligvis dette ikke ha noe å si for meg siden jeg skal inn i førstegangstjeneste nå, og ikke har tenkt å søke studie før høsten 2020. Er mer en backupplan i tilfelle jeg blir dimmet av sykdom eller lignende. I tillegg vil jeg jo søke nå til høsten fordi jeg kan vel utsette studie et år hvis jeg kommer inn pga førstegangstjenesten?

 

Dette ble veldig langt, men setter veldig stor pris på om noen kan svare på dette eller evt guide meg til et sted jeg kan få svar på det (tidligere videregående skole f.eks.)!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1) Hvordan får jeg dokumentert S1 matten jeg tok som privatist? Er dette noe som skolene automatisk sender inn til samordna opptak og dermed oppdaterer mitt elektroniske vitnemål, eller må jeg få et kompetansebevis på det og da gå tilbake til den videregående skolen jeg gikk på for at dem skal lage et nytt vitnemål som de sender inn? Jeg tok privatisteksamen på en annen videregående skole enn den jeg gikk på, må jeg da evt få kompetansebevis fra den skolen for eksamen, og så gå til den skolen jeg gikk på for å oppdatere vitnemål, eller er det den skolen jeg tok privatisteksamen på som oppdaterer vitnemålet mitt?


 


 


Nei, skolene sender ikke vitnemål automatisk. Du må selv oppsøke skolen som lager nytt vitnemål med nye karakterer til deg. Tror du må skaffe deg et kompetansebevis ja, for at skolen skal kunne legge det inn for deg hvis du har tatt eksamen i et annet fylke. 


Jeg tok eksamen i samme fylke som jeg gikk på vgs i, og da fikk skolen hentet opp resultatene via en elektronisk database (og jeg trengte dermed ikke kompetansebevis), men de hadde ikke kunne hentet resultatene hvis jeg tok eksamen i et annet fylke. 


 


 


4) Tilleggsspørsmål som sannsynligvis ikke har så mye å si; hvis jeg søker studie til høsten (vil da søke informatikk og trenger da S1+S2), hvordan fungerer det med tanke på at jeg søker i april men ikke har eksamen før i mai/juni? Får jo heller ikke svar på eksamenskarakteren før en stund etter det. Hvis det stemmer slik fra spørsmål 1 at jeg må dra til skolen med kompetansebevis fra eksamen for at de skal oppdatere vitnemålet, betyr det at jeg vil ha et svært kort tidsrom for å skaffe kompetansebevis, for så å dra til den andre skolen for å oppdatere vitnemålet (med tanke på at skolene stenger for sommeren)?. Ville jo vært en del mindre stress om eksamen bare ble lagt inn på samordna opptak automatisk. Som sagt vil sannsynligvis dette ikke ha noe å si for meg siden jeg skal inn i førstegangstjeneste nå, og ikke har tenkt å søke studie før høsten 2020. Er mer en backupplan i tilfelle jeg blir dimmet av sykdom eller lignende. I tillegg vil jeg jo søke nå til høsten fordi jeg kan vel utsette studie et år hvis jeg kommer inn pga førstegangstjenesten?


 


 


Du får en frist på Samordna til å laste opp dokumentasjonen din, tror det er i juli eller noe sånt. Så i og med at du tar eksamen og skal søke samme høst får du den fristen fordi du ikke har gjort ferdig fagene i et tidligere semester.   

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...