Gå til innhold

QOS løsninger på hjemmenett


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg ser etter en fornuftig måte å begrense noe båndbredden de stasjonære pcene på nettverket har tilgang på.

Dette er pga buffer bloat når linjen blir makset ut. Blir fort dårlig steming  :tease:

 

I all hovedsak er det når spill oppdaters, lastes ned via steam, origin etc at pingen går i taket.

Dette skjer overaskende ofte

4k streaming fra ymse netttjenester og 4k hdr inn/ut fra plex byr ikke på problemer.

 

Hva jeg har prøvd: Smart Queues som funker mot buffer bloat, men capper linjen på ca 85M/bit pga svak cpu på usg.

Sette user groups i usg, men her er en cap på 100/100. (av en eller annen grunn så er det kun AP som vil bruke brukergruppene jeg setter). Pga cap på 1/3 av linjen så er det uansett en dårlig løsning.

 

 

Nedenfor har jeg laget et ekstremt forenklet nettverkskart:

 

                                                - Plex server

Usg 3p -> Edgeswitch ->       - ps4 og cc ultra

                                                - unmanaged switch -> Div stasjonære pcer, Nvidia shield 

                                                - Unifi AP

 

Ser for meg å sette inn en managed switch (isteden for en unmanaged som står der i dag) slik jeg kan cappe hver enkel forbruker på feks 200-250M/bit.

Dette vil selvsagt ikke være bombesikkert, men funker nok i 90% av tilfellene.

 

Har 2 spørsmål

Noen som vet om en managed switch som har denne funksjonaliteten? (Unifi feks funker kun fra 0 til 100M/bit)

Eventuell annen løsning som ikke vil koste tusenvis av kroner? :hmm:

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...