Gå til innhold

Selge klær på nett (under 18)


Anbefalte innlegg

Jeg har lyst til å begynne å selge klær på nett, men syntes det er vanskelig å tolke reglene. Jeg kan bruke Printful som er en Print-On-Demand tjeneste. Det innebærer ingen økonomisk risiko for meg som selger fordi produktene blir produsert først når kjøper har betalt. Printful har ansvar for produksjonen og leveringen av produktet. Pengene går gjennom Printful, og jeg blir betalt overskuddet.

Jeg har noen spørsmål:

1) Er dette regnet som næringsvirksomhet?

2) Må jeg betale skatt, og hvis ikke, må jeg ha frikort?

3) Er det lov å drive med denne typen dropshipping når man er under 18?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er næeingsvirksomhet, men hvis du selger eget design og tjener penger på det og dette ikke er av betydelig stor sum. Altså under 50 000 kr, kan det regnes som hobby.

 

Du får jo frikort når du er avisbud, så ser ikke bie grunn til at du ikke skal ha det, så lenge dette er som en hobby å regne. Altså at du designer tskjorter fordi du synes det er gøy og selger det videre for å kunne holde på med hobbyen din.

 

Men den tjenesten du planlegger å bruke er jo i utlandet og da spørs det om det er så lurt bruke, når eventuelt de nye avgiftene i forbindelse med at 350 grensen forsvinner i 2020.

 

Her kan de som kjøper av deg plutselig få en ekstraregning fra posten.

 

Dette er generelle svar. Skatteetaten har nok mer spissede svar i forhold til hva du tenker deg.

 

Når du skal drive med slike tjenester må du huske at 14 dagers returrett en rettighet brukerne har. Blir vanskelig å selge når det er trykkt noe på tskjorta som ikke er ditt eget arbeid. Men dette blir nok litt off-topic.

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...