Gå til innhold

DEBATT: Digitalt grensebesvær: – Konsekvensene er et dramatisk inngrep i personvernet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

God kronikk. "Grenseoverskridende data" er et så demagogisk uttrykk at det bikker over i det latterlige. Ordet grenseoverskridende blir mest brukt om å krysse grenser uten lov, eksempelvis ved uønsket seksuell kontakt eller lignende. Ved å anvende adjektivet, antydes det at dataene ikke har holdt seg på matta; det meste av internetts data krysser landegrensene våre og ved å bruke uttrykket grenseoverskridelse, antydes det at dette er et brudd på et eller annet prinsipp (antakelig det at PST burde kontrollere alt).

Nå skal jeg snart begå en grenseoverskridelse og gå fra privat til offentlig grunn, så da håper jeg at jeg har tillatelse fra PST. Man kan aldri vite  :hrm:

Endret av Aiven
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Som @Aiven stemmer jeg i at det er en god kronikk. Og som jeg skreve i kommentar til en artikkel om big data i medisin, der man påsto at personvern hindret medisinsk utvikling. Da skrev jeg at personvern trumfer alt - samme vil jeg si her. Personvern er et av fundamentene for fungerende demokrati og skal som hovedregel ikke kimses med. Unntaket kan være ved situasjoner/hendelser som i stor grad truer demokrati og personvern.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...