Gå til innhold

Hvilken TV har best bilde av Sony XF9005 og Samsung Q8FN?


Anbefalte innlegg

Samsung 65" Q8FN kommer på tilbud til 14995 i morgen 20/11, mens Sony XF9005 allerede er satt ned til samme pris.  Har forstått det slik at Q8FN har kant-edge, som svekker evnen til å produsere nyanser i svart.  Merker at det er lett å se seg blind på den heftige prisreduksjonen til Q8FN (18 000), men det i seg selv sier åpenbart lite om selve bildekvaliteten.  Hvilken av disse to bør man gå for dersom bildekvalitet trumfer design, lyd og alt annet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Samsung 65" Q8FN kommer på tilbud til 14995 i morgen 20/11, mens Sony XF9005 allerede er satt ned til samme pris.  Har forstått det slik at Q8FN har kant-edge, som svekker evnen til å produsere nyanser i svart.  Merker at det er lett å se seg blind på den heftige prisreduksjonen til Q8FN (18 000), men det i seg selv sier åpenbart lite om selve bildekvaliteten.  Hvilken av disse to bør man gå for dersom bildekvalitet trumfer design, lyd og alt annet?

 

Jeg sitter forsovidt og researcher det samme, dog sansynligvis mer i 55-tommer klassen. Det betyr vel kanskje at vi kan samarbeide litt?

 

XF9005 har backlight med 48 dimmingsoner som du sier. Det er egentlig ikke så mye "detaljer" du mister uten local dimming, men heller det at det ikke blir skikkelig svart der det burde. Edgelight har også generellt sett mye mer problemer med uniformitet. Du må regne med at på en helt grå skjerm så blir det litt "clouding" or "flashlighting" i hjørnene. Dette er vel og merke ikke særlig merkbart i det meste materiale, men om du er sensitivt for sånt i mørke scener så er det jo en stor fordel. Skikkelig backlight er en ganske big deal IMO. Edgelight er totalt på vei ut for LCD. Skulle du hatt det samme på Samsung måtte du gått for DN modellen (i stedet for FN), men den koster jo mer...

 

Samsung bedre på lag for spill, bortsett fra til PC, der er Sony'en veldig bra også (15-20ms og 120hz hører jeg folk sier den kan ta direkte fra en PC). Bare middels på andre typer inputs (som consoller).

 

Begge skal egentlig være veldig bra på bilde ellers. Sonyen er kjennt for å ha topklasse bildeprosessering med veldig gode bevegelsesalgoritmer (og veldig sterk prosessor - x1 - samme som de mye dyere OLED tvene). Samsungen får mye skry for å ha utrolig sterke (vibrant) farger pga. QLED teknologien, men Sony's tech er noe i samme gate og den skal også ha veldig gode farger. Sony's smart-tv funksjoner og menyer er ikke like polished som Samsung - men de kjører også et androidbasert OS, så fordelen er at du skal ha gode muligheter for updates og skal kunne kjøre et veldig bredt utvalg med apps - jeg vil tro du kan nesten kjøre alt på den som du kunne på en telefon eller tablet.

 

Jeg misterker at Samsung prisene er litt sketchy...og at de ble kunstig satt opp før de ble dumpet ned igjen dramatisk nå til black fiday - for før-rabatt prisene henger jo ikke på greip i det hele tatt. Jeg så også i prisjakt historikk at de plutselig hadde skutt opp i pris den siste måneden og egentlig lå på 1-2000 mer enn dagens black-friday priser før det. Men når jeg sjekker igjen senere nå så finner jeg ikke disse dataene i det hele tatt... ta det for det det er verdt. Det eneste som betyr noe er jo hvor god TVen er for det du betaler. Bare ikke bli blindet av "SPAR 10.0000!!!!" er alt jeg prøver å si :)

 

Men dette er kanskje det som hjelper deg mest? En 30min video som direkte sammenligner de to.

Jeg forstår det sånn at det er XF9005 de snakker om her. Det er litt varianse på modellnavnene avhengig av hvor de selges men disse skal være se samme så langgt jeg kan researche meg frem til ihvertfall...

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...