Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Smc Barossa går ikke reint


Anbefalte innlegg

Skrevet

Den hakker når jeg starter å gi gass, og når jeg kommer over 30km/h dør den. Når jeg kommer til 20km/h så får den bensin å begynner å dra. Har nylig byttet sylinder, renset forgasser, renset luftfilter, byttet coil, sjekket stator. Det kommer også en kaklelyd fra motoren.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Usikker på om det er samme motor men den jeg tenkte på er veldig kresen på luft/bensinblanding. Selv en liten sprekk eller lekk i luftfilter eller luftfilterboks kan få de til å gå ekstremt dårlig.

 

Når du holder full gass og den holder på å daue kan du prøve å gradvis vri på choken og se om den da går bedre. Gjør den det så får den for lite bensin eller du har en lekasje et sted.

 

Har du automatchoke kan du dekke delvis for luftinntaket i stedet hvis du kommer til.

 

Edit: Sjekket du stempellager, veivlager og rådelager når du hadde oppe motoren? Og byttet du stempelringer kan det være lurt å sjekke gapet mellom endene av ringene (ring gap) før du monterer.

Endret av sedsberg
Skrevet

Jeg sjekket ikke de lagerne næi, men stempel ringen passet jeg på og det er ikke glipper fra toppen til motoren. Når den får mye bensin dør den ut seinere(bytta dyse) men da går den dårligere når jeg starter(den hakker mere)

Skrevet

Dysa (hoveddysa) skal ikke ha noen ting å si for start og tomgang. Den gjelder fra ca. 3/4 gass og opp til full gass. Start og tomgang er utelukkende tomgangsdyse og lufteskrue/bensinskrue (du har kun én av skruene).

 

Få i orden tomgang og 1/2-speed først og ikke bry deg om hoveddyse før resten er i orden.

 

Husk at motoren må være skikkelig varm når du justerer.

 

Det kan også lekke fra veiva og ut svinghjulssiden eller driv-siden men dette er som regel kun på gamle motorer med uttørka simmerringer.

Skrevet (endret)

Ok. Viktig at du begynner med tomgang og så går stegvis videre og tar hoveddyse og full gass til slutt.

 

Når du justerer luft/bensinskruen, får du motoren til å falle på turtallet både når du skrur den inn og når du skrur den utover? Altså at den sviver på høyest turtall et sted midt i mellom?

 

Hakking tyder ofte på for mye bensin.

 

Det vanligste er feil blanding enten pga. feil dyse eller feil posisjon på speednåla. Etter det er det luftlekkasjer. Du må da tette igjen eksos og innsug og pumpe trykk i motoren. Sjekke med manometer at den holder trykket.

 

En annen typisk feil er å bruke power-filter. Disse suger balle og burde vært forbudt.

Endret av sedsberg
  • 2 uker senere...
Skrevet

Har enda ikke fått til atven. Plutselig fikk den ikke gnist, har fått to gnist når jeg tok ut pluggen og holdt den til rammen. Jeg får 100dc inn, men det kommer ingen ting på kontakten til coilen. Vet ikke hvordan det skal være, hjelp.

Skrevet

Først: Aldri prøv å mål spenningen ut fra coilen! Det er mange tusen volt og vil ødelegge vanlige multimetre. Du kan heller ikke måle inngangen (bortsett fra med oscilloscope) siden dette er korte pulser og ikke vanlig spenning.

 

Usikker på hvordan tenninga fungerer på denne. Tipper det er en pick-up under svinghjulet som sender signal til en CDI.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...